Hjælp!
Hej
Jeg er en pige på 14 år og min mor og far har taget mig i at have sex med min klassekarmarat som er 15. Han er mega sød men vil de ikke have ham her hjem så jeg må tage over til ham. Min mor og far er vildt sure. Hvad skal jeg gøre!
Pige/kvinde, 14 år

Svar fra rådgiver
Kære dig.
Tak for dit spørgsmål i vores Brevkasse. Det er godt du rækker ud efter hjælp.
BRUS er et tilbud til børn og unge der vokser op i familier med rusmiddelproblemer, og det er dét vi er eksperter i at rådgive om. Jeg er derfor ikke ekspert på lige netop dét du spørger om, men jeg vil gerne forsøge at rådgive dig på bedste vis.
Du fortæller at din mor og far har taget dig i at have sex med en klassekammerat, og at de er blevet vildt sure, og ikke vil have at han kommer hjemme hos jer.
Du fortæller at du er 14 år, og at han er 15 år. I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år. Det betyder at det er ulovligt for en over 15 år at have sex med en under 15 år. Loven er lavet for at passe på dem under 15 år. Måske det kan være en af de ting dine forældre reagerer på, når du fortæller at de er blevet sure.
De fleste forældre kan have det svært med at deres børn bliver større og at der begynder at ske ting i deres liv som de ikke har kontrol over og måske heller ikke har indflydelse på. Men min umiddelbare tanke er alligevel, at det måske kan være en fordel at tale med dine forældre om det. Hvis du ikke føler du kan tale med dem om det, kender du måske en anden voksen, som du er tryg ved, og som du kan tale med om det. Måske du har en lærer i skolen, en moster eller lignende.
Som nævnt, er BRUS ikke eksperter indenfor lige netop dette område, og jeg vil derfor også henvise dig til at du kan søge yderligere rådgivning andre steder, såsom hos:
Sexliniens Brevkasse eller hos Brevkasse | Cyberhus.dk, hvor man kan spørge om alt mellem himmel og jord.
Nogen kommuner har desuden et tilbud hvor man kan komme og tale med én om det dilemma du står i. Måske du kan undersøge om din kommune har det, fx ved at spørge en lærer på din skole eller en sundhedsplejerske.
Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget.
Kærlig hilsen Stella, BRUS behandler.
stella, rådgiver hos BRUS