Her kan du læse lidt om datasikkerhed, om hvilke data vi indsamler, og hvad vi gør med den, når du bruger rådgivningen på ungbrus.dk.

Helt grundlæggende

Vi indsamler kun de personoplysninger, der er nødvendige for at kunne hjælpe dig, og vi deler ikke dine personlige oplysninger med nogen udenforstående, medmindre du selv beder os om det.

Din sikkerhed på SMS

Vi gør altid alt hvad vi kan, for at hjælpe dig på så sikker en måde som muligt. Det betyder, at vi så vidt muligt krypterer de samtaler vi har med dig. Ved vores SMS-rådgivning er det dog lidt anderledes:

Vi har ingen oplysninger eller viden om dig, ud over det du selv vælger at dele i SMS-samtalen. Dit mobilnummer er skjult og krypteret, og ligger i en database, som kun vores udbyder har adgang til. Vi kan altså hverken se eller få fat i nummeret, og det kan udelukkende skaffes af politiet, hvis de beder vores udbyder om det. Det sker heldigvis næsten aldrig, men muligheden skal være der, hvis nogen fx er i livsfare.

Når du bruger SMS, er der risiko for nogle særlige former for svindel, dvs. også når du skriver med vennerne:

  • Spoofing: Når nogen udgiver sig for at være en anden end de er. Nogle spoofere kan være så dygtige, at de kan få det til at se ud som om beskeden kommer fra et bestemt mobilnummer, så det bliver sværere at gennemskue, at beskeden slet ikke kommer fra den, som du tror. Her skal du vide, at vores rådgivning ALDRIG vil tage uopfordret kontakt til dig. Vi kan altså kun SMS’e til dig, hvis du har SMS’et til os først.
  • Hacking: Hvor en tredje person kan skaffe sig adgang til din SMS-samtale.

Der vil altid være en risiko for spoofing eller hacking, når du bruger SMS, men så snart vi modtager din besked, behandler vi den i et komplet sikkert system.

Det er altså i selve transmissionen mellem din mobil og mobilmasten, at risikoen opstår, fordi SMS teknologien er gammel, og i øjeblikket ikke er opdateret til at tage højde for nyere redskaber, der kan bruges af kriminelle, eller andre, der søger uberettiget adgang/kontakt til dig, via sms.

Cookies og brug af hjemmesiden

Når du besøger vores hjemmeside og klikker dig rundt på vores hjemmeside, kan vi indsamle oplysninger om dig på to måder:

  1. Ved brug af såkaldte cookies
  2. Ved at du fortæller os om dig selv i rådgivningen

Når du bruger vores hjemmesider, bruger vi dine personoplysninger til at:

  • få funktionerne på sitet til at virke
  • lave statistik om vores besøgendes færden på vores hjemmeside
  • forbedre hjemmesidens indretning
  • lave den bedst mulige rådgivning

På vores hjemmesider gøres der brug af ”cookies” til at indsamle statistik. En cookie er en lille tekstfil, der sendes fra vores server til din browser og lagres på din computers harddisk eller din mobil. Vi bruger cookies på en måde, så vi ikke kan forbinde brugeradfærden i statistikken med bestemte personer.

Hvad bruger vi cookies til?

Hver gang en besøgende kommer ind på projektbrus.dk eller ungBRUS.dk, gemmes der en cookie på den besøgendes computer. Cookien fortæller os hvor lang tid den besøgende er på hjemmesiden og hvor mange artikler der bliver læst, om det er det første besøg, hvilken browser og styresystem, etc. På den måde kan vi bedre optimere vores hjemmeside til de brugere, som kommer og besøger os.

Sådan slår du cookies fra

Du har altid mulighed for at fravælge cookies i din browser. Her er en guide til at slå cookies fra i din internetbrowser: https://www.dr.dk/nyheder/indland/guide-undgaa-blive-overvaaget-saadan-sletter-du-dine-cookies. Vær opmærksom på, at enkelte funktionaliteter kan stoppe med at fungere, hvis du slår cookies fra.

Vi beder somme tider om data fra dig, for at kunne give dig en bedre rådgivning

Her kan du se hvordan vi bruger data forskelligt i vores rådgivning.

Chatrådgivning

Når du logger ind i vores chat, spørger vi til din alder. Det gør vi, fordi vi kan give mere præcise råd, hvis vi ved hvor gammel du er. Du har også mulighed for at oplyse dit navn eller et alias. Det er valgfrit.

Når chatten er færdig, gemmes samtalerne i anonymiseret form i et arkiv i en måned. Det gør vi for bedre at kunne give rådgiverne sparring på, hvordan samtalen gik.

Digital brevkasse

I vores brevkasse kan du vælge at oplyse; email-adresse, fornavn, køn og alder. Det er altsammen valgfrit, og du behøver kun skrive din Email-adresse, hvis du ønsker at modtage en notifikation på, at du har fået et svar. Email-adressen vil altid være krypteret, hvilket betyder at den ikke er synlig for medarbejderne i BRUS. På den måde sikrer vi, at du kan få en notifikation og samtidig være anonym.

Vi spørger om alder og køn for at kunne give dig så præcist et svar som muligt. I modsætning til chatten, er der ikke mulighed for at stille yderligere spørgsmål til den unge, og derfor er det afgørende for rådgiveren at vide, om du for eksempel er en pige på 14, eller en dreng på 19. Alder kan eksempelvis betyde en stor forskel, når rådgiveren skal svare dig, fordi der kan gælde forskellig lovgivning i forskellige aldre.

SMS-chat

Ved SMS-chat behøver du ikke oplyse noget om dig selv i starten. Her gemmer vi kun statistik om samtalen – Fx antal beskeder i samtalen, mængde af tegn i beskederne og tidspunkt for beskedmodtagelse. Derudover gemmer vi selve samtalen i en periode på 1 måned af hensyn til rådgivernes pædagogiske læring.

Kontaktformular

Modsat vores rådgivningsfunktioner, kan vi i kontaktformularen se alle de oplysninger, som du indtaster. Kontaktformularen er altså ikke nogen anonym rådgivning, og formularen kræver indtastning af emailadresse. Hvis du vil bruge formularen og bevare din anonymitet, er du derfor nødt til at oprette en mailadresse, hvor dit navn ikke fremgår. Det er valgfrit, om du vil  oplyse dit navn og dit mobilnummer, og vi spørger kun til det for at kunne vende tilbage til dig.

Kontakt vedr persondata

Hvis du har spørgsmål om vores brug af data, er du velkommen til at kontakte projektleder Anne Mette Hansen på anmh@aarhus.dk.

Senest opdateret 25. maj 2022.