bare nysgerrighed
jeg har et spørgsmål. hvis personen ryger hash regelmæssig hver dag og vil gerne stoppe ,hvor lang tid tager det til at stoppe ,er det forskellige fra person til person og hvis personen stoppede så er det meget nemt at falde ind i igen ?
Dreng/mand, 21 år

Svar fra rådgiver
Kære dig.
Tak for dit spørgsmål i vores Brevkasse.
Du spørger hvor lang tid det tager at stoppe, hvis man ryger hash regelmæssigt, hver dag. Og du spørger også om det er forskelligt fra person til person.
Ja, som udgangspunkt er vi alle forskellige, og der kan være en forskel på hvor lang tid det tager at stoppe med at ryge hash. Men det man ved, når der har været et regelmæssigt forbrug igennem noget tid, det er at så vil der også være opstået et afhængighedsforhold. Der er både den fysiske afhængighed, hvor en person har trang til at ryge igen. Derudover er der den psykiske afhængighed som er stor ved brug af hash.
Vedkommende der ryger hash er startet af en årsag. For nogle er det nysgerrighed, men for mange er det som et forsøg på at dulme noget der er svært, fx nogle svære følelser. Det som de fleste der ryger hash beskriver, er at det dulmer kortvarigt, men de svære følelser vender altid tilbage, og oftest med større styrke.
Netop derfor kan der også være nogen der ”falder i” igen, som du også spørger til.
Den langsigtede løsning vil derfor være at få hjælp til sit rusmiddelproblem, og derudover også at få hjælp til de ting som evt. dulmes, fx ved at lære nogle alternative mestringsstrategier.
Du skriver ”bare nysgerrighed” i din overskrift, og måske det blot er noget du er nysgerrig på. Men jeg bliver også nysgerrig på, om du mon kender nogen der ryger hash, eller selv har prøvet det eller overveje at prøve det, siden du spørger om det.
Hvis du selv ryger hash, og har et ønske om at stoppe, kan du søge hjælp på dit lokale Rusmiddelcenter. Alle kommuner har et Rusmiddelcenter, hvor man gratis kan modtage hjælp.
Hvis du ønsker at vide mere om hash eller misbrug, kan du læse mere på: www.netstof.dk.
De er eksperter på området, og her kan du læse om: effekt, varighed og risiko ved anvendelse af rusmidler. De har blandt andet en sms-rådgivning hvor man anonymt kan spørge om alt vedr. rusmidler.
I vores Brevkasse er vi eksperter på børn og unge der opvokser i familier med rusmiddelproblemer, så derfor henviser vi til Netstof, hvor du kan læse mere om netop det du spørger om.
Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget.
De bedste hilsner fra
Stella – Behandler i BRUS.
stella, rådgiver hos BRUS