hash misbrug
Hej jeg var sammen med en pige ,hun elskede mig og jeg elskede også hende men jeg vidste ik at hun har et hashmisbrug altså hun ryger hver dag om aftenen ,hun er altid træt ,hun sover så længe og bliver rigtig meget fra vær fra skolen og hun sagde at jeg har fortalt lidt om min fortid til hende men hun syntes at det er for meget, men det er det ik ,jeg synes at denne tanke er ik sund tanke ,altså Når mennesker skal blive sammen ,så skal de kigge på deres fortid?
Dreng/mand, 20 år

Svar fra rådgiver
Kære dig.
Tak for dit spørgsmål i vores Brevkasse. Det er så godt du rækker ud, og ikke går selv med dine bekymringer.
Du fortæller at du har været sammen med en pige, at I elsker hinanden, og at du nu har fundet ud af, at hun har et hash misbrug. Det kan jeg godt forstå du reagerer på, og det er helt normalt hvis det sætter nogle tanker i gang hos dig.
Når man har et misbrug af hash, så er der altid nogle årsager til at man er startet i første omgang. Måske er det for at dulme nogle svære følelser, måske har de første par gange været pga. nysgerrighed, og så er der efterfølgende blevet udviklet en afhængighed. Eller nogle helt andre årsager. Men lige gyldigt hvad årsagen er, så er det ikke hensigtsmæssigt. Du fortæller også at din kæreste er træt, at hun sover længe og har meget fravær i skolen. Det er desværre nogle af de konsekvenser der er, når man ryger hash.
Nu ved jeg ikke om du har talt med din kæreste om hendes forbrug af hash, og om hun måske har et ønske om at stoppe med det. De fleste der ryger hash, fortæller at de har et ønske om at stoppe med deres forbrug, men at det er svært. Måske din kæreste kunne være interesseret i at stoppe, og måske du kan være en støtte for hende. Der findes gratis rusmiddelbehandling i alle landets kommuner, hvor man kan få hjælp og rådgivning.
Jeg vil også nævne, at du har mulighed for at få et pårørendetilbud, hvor du ville kunne få et rum til at tale om det der kan være svært for dig, og hvorfor det er svært at være kæreste med en der har et hashmisbrug. Her på hjemmesiden, kan du se om der er en BRUS afdeling i den kommune hvor du bor. Der kan du henvende dig og få samtaler som pårørende. Hvis du ikke bor i en kommune hvor BRUS har en afdeling, kan du få et pårørendetilbud på det lokale Rusmiddelcenter i din kommune.
Du er også meget velkommen til at skrive i vores anonyme SMS rådgivning på tlf. 22496838, hvor du altid kan skrive, og hvor der bliver svaret alle hverdage, af en BRUS-medarbejder der kan give dig råd og vejledning.
Du nævner også, at din kæreste synes det er for meget, når du fortæller om noget fra din fortid, og at du ikke synes det er for meget. Når man er kærester og elsker hinanden, skal det gerne være sådan at man har tillid og tryghed i relationen og tør dele ting med hinanden. Men der er mange der synes det er svært, eller måske endda ubehageligt, og derfor har svært ved at dele selv eller høre om andres fortid. Måske er hun ikke vant til at tale om svære ting.
Måske det kan være hjælpsomt at tage en snak med hende om hvordan du ser på det, og samtidig give plads til hendes måde at have det på. Det kan ofte være hjælpsomt at tage udgangspunkt i hvordan du selv har det, og hvad det gør ved dig, så du undgår at hun kommer til at føle sig forkert, selvom hun har det på en anden måde.
Der er nogle mennesker der har ting i deres fortid, som gør for ondt for dem at fortælle, eller som de allerhelst ønsker at glemme, og derfor undgår de at fortælle nogen om det. Der er også nogle der finder det hjælpsomt og rart at fortælle om ting fra deres fortid. Begge dele er helt normalt.
Nogle af de ting der kan være hjælpsomme i et forhold, er at være nysgerrige på hinanden, samtidig med at man er nænsom, så man respekterer hinandens forskelligheder og grænser.
Jeg håber du kunne bruge mit svar.
Du er meget velkommen til at skrive her i Brevkassen igen.
Mvh
Stella – BRUS behandler
stella, rådgiver hos BRUS