Mine forældre ryger indenfor
Jeg tror altså ikke det er sundt for mig fordi min mor puster røg ind i mit ansigt og hun ryger indenfor er det sundt for mig?
Non-binær, 11 år

Svar fra rådgiver
Kære dig.
Tak for dit spørgsmål her i Brevkassen. Det er godt du rækker ud og spørger, i stedet for selv at gå med dine bekymringer.
Du fortæller at din mor ryger indenfor, og at du er i tvivl om det er sundt for dig. Når din mor ryger indenfor, i dit selskab, så bliver du udsat for det der hedder passiv rygning. Dvs. det er ikke dig der ryger, men du kommer stadig til at indånde noget af røgen fra cigaretten. Og nej, det er ikke sundt at indånde røg. Og udover at det ikke er sundt, kan det også være ubehageligt og irriterende. Man kan få irriterede øjne eller begynde at hoste, især hvis man får røgen lige op i ansigtet, som du fortæller at du får. Jeg kan forestille mig, at du synes det er meget irriterende at hun gør det, og måske også fysisk ubehageligt.
Måske du kan tale med din mor om hun kan tage nogle hensyn til dig. For nogle voksne kan det fungere at de ryger udenfor, eller måske kun har ét rum i huset hvor de ryger, og det så er et rum, hvor barnet ikke er til daglig. Der er også nogle voksne der gerne vil være med til at lave aftaler om at man kun ryger på nogle bestemte tidspunkter, så barnet så vidt muligt skånes for den passive røg.
Jeg ved ikke om du har forsøgt at tale med din mor om det, og jeg ved heller ikke om din mor ved, at det er irriterende for dig. Hvis det kan være svært at tale med hende om det, kan du måske vise hende dit spørgsmål herinde og mit svar. Så vil din mor se, at det er noget du bliver påvirket af, og at du har bekymringer for om det er sundt for dig at være i.
Hvis det er svært at tale med din mor om det, så har du måske en anden voksen som du er tryg ved, og som du kan tale med om det, og som kan hjælpe dig med at fortælle din mor at hun skal tage hensyn til dig. Det kan være du kan tale med din far, en onkel, en lærer i skolen, en fodboldtræner eller en anden voksen som du føler dig tryg ved.
Kære dig, du er modig at du skriver herinde i Brevkassen, og det viser mig at du bekymrer dig om det her med at din mor ryger indenfor, og hvad det betyder for dig.
Jeg håber du kan bruge mit svar til noget. Du er også altid velkommen til at skrive herinde igen.
Held og lykke med hvad end du vælger at gøre ved det, og jeg håber at din mor fremover kan tage mere hensyn til dig.
De kærligste hilsner fra Stella – BRUS behandler
stella, rådgiver hos BRUS