Jeg ryger 10 gram om dagen
Hej jeg er 15 år og går i 8 klasse på nova skolen i vejle. Jeg ryger mellem 10-15 gram om dagen. Er det normalt?
Dreng/mand, 15 år

Svar fra rådgiver
Kære dig.
Tak for dit spørgsmål i vores Brevkasse. Det er altid godt at række ud når man går med noget der er svært.
Du fortæller mig at du er 15 år og at du ryger 10-15 gr. om dagen. Ud fra det du skriver, går jeg ud fra at det er hash du ryger. 10-15 gr. hash om dagen er en meget stor mængde at ryge, og det er på ingen måder godt for dig, hvis du ryger store mængder hash. Især på længere sigt kan det være meget skadeligt for dig. Men når man ryger hash, så er der altid en årsag til at man er startet. Måske var det nysgerrighed, måske kender du nogen der ryger hash og blev præsenteret for det den vej, eller måske prøver du at dulme nogle svære følelser. De fleste der ryger hash, fortæller at de har et ønske om at stoppe med at ryge hash. Hvis det også er tilfældet for dig, kan jeg henvise dig til Rusmiddelcenter Vejle, som du kan finde her:
Stofmisbrug – har du brug for behandling? – Vejle Kommune
De har mødt mange unge som ryger hash, og de vil kunne tale med dig om hvorfor du ryger, og hvordan du kan skære ned på det eller stoppe helt.
Nu ved jeg ikke om du har fortalt dine forældre at du ryger hash, men de fleste unge synes det kan være svært at fortælle til deres forældre. De kan være bange for om deres forældre vil blive sure eller skuffede. Men måske det kan være hjælpsomt at fortælle det til dine forældre, og måske de kan hjælpe dig med at komme ind til en samtale på Rusmiddelcentret, hvis du har interesse i det – Og måske dine forældre kan hjælpe dig med hvad end der ellers udfordrer dig i livet. Hvis det er for svært at fortælle til dine forældre, eller du er bange for deres reaktion, kan det måske være hjælpsomt at fortælle til en anden voksen i første omgang. Måske du har en lærer på din skole som du er tryg ved, det kan også være en fodboldtræner, en onkel eller en ældre søskende.
Hvis du fortsat mangler råd og vejledning vil jeg henvise dig til www.netstof.dk
Der kan du få professionel rådgivning og viden om stoffer, samt du kan læse om effekt og risiko i deres Stofleksikon, eller spørge dem direkte i deres online rådgivning, hvis du har nogle spørgsmål.
Du er også meget velkommen til at skrive igen her i Brevkassen.
Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget, og jeg ønsker dig held og lykke med hvad end du vælger at gøre.
Mange kærlige hilsner fra Stella – Behandler i BRUS.
stella, rådgiver hos BRUS