Kæreste dybt afhængig af hash
Kære brevkasse.
Min kæreste ryger rigtig meget hash dagligt og ønsker ikke at stoppe. Han ryger over 100 g om måneden og når han køber det gør han det på klods – hvilket han godt ved jeg ikke er tryg ved ligesom jeg heller ikke er tryg ved at der ligger så meget i lejligheden – det er han helt uforstående overfor og respekterer det derfor ikke.
Har flere gange sagt at jeg synes han skal gå i behandling, men han begynder at argumentere imod og sige at så skal jeg stoppe med fitness – fordi det er jo det samme?
Jeg får skylden for hans misbrug, da jeg pt er på uddannelseshjælp og derfor ikke har særlig mange penge.
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal stille op – især ikke efter han meldte sig syg fra arbejde pga abstinenser og derfor tvinger mig til at bruge penge, jeg har fået af et familiemedlem så vi kan klare os madmæssigt indtil lønningsdag på hash
Pige/kvinde, 27 år

Svar fra rådgiver
Kære dig.
Tak for din henvendelse i vores Brevkasse. Det er rigtig godt du rækker ud og ikke går selv med dine bekymringer.
Du fortæller at din kæreste ryger meget hash dagligt, og at han ikke ønsker at stoppe.
Alle der ryger hash er startet af en årsag. Måske nysgerrighed, eller som noget socialt i første omgang. Men for mange er det et forsøg på at dulme noget der er svært, fx svære følelser. De fleste der ryger hash, beskriver at det dulmer kortvarigt, men de svære følelser vender altid tilbage, og ofte med større styrke. Måske det også er tilfældet for din kæreste?
Du fortæller at han køber på klods, samt at han har hash til at ligge i lejligheden, hvilket begge er ting du ikke er tryg ved. Men du fortæller også at han er uforstående overfor det og ikke respekterer det. Det kan være en stor udfordring at bo sammen når den ene i forholdet gentagne gange gør noget der overskrider den andens grænser. Jeg kan godt forstå det ikke er rart for dig.
Du fortæller at han giver dig skylden for hans misbrug, og dertil har jeg brug for at sige, at det aldrig er andres skyld at én har udviklet et misbrug.
Du fortæller også at han tvinger dig til at bruge nogle penge, som du måske havde afsat til noget andet, for at I har råd til at købe mad. Det lyder som en rigtig ubehagelig situation du er sat i.
Jeg kan godt forstå hvis du er fortvivlet, og ikke ved hvad du skal stille op. Jeg kan høre du fortæller om mange ting der udfordrer i jeres forhold. Og spørgsmålet er om han kan ændre det, samtidig med at han har et misbrug, eller om det først kan ændre sig den dag han måske ønsker at stoppe?
I alle kommuner er der et gratis tilbud om stofbehandling på det lokale Rusmiddelcenter. Hvis din kæreste skulle blive motiveret for behandling, kan du evt. tilbyde at gå med ham.
I de fleste Rusmiddelcentre er der også et tilbud om rådgivning til pårørende. Jeg vil anbefale dig at kontakte Rusmiddelcentret i din kommune, og spørge om de kan hjælpe dig, eller måske sende dig videre til andre der kan? Dette tilbud kan du tage imod, selv hvis din kæreste ikke er interesseret i at stoppe eller komme i behandling.
Det er vigtigt at du mærker efter hvordan du har det – at du beslutter hvor længe og hvor meget du vil være med til. Du må gerne sætte en grænse for dig selv. Men du kan ikke få din kæreste til at ændre på noget hvis han ikke ønsker det – det er hans valg og hans prioritering om han ønsker fortsat at ryge hash, eller om han ønsker at søge behandling for sit misbrug. Men det er dit valg om du ønsker fortsat at være i et forhold med en der ryger hash dagligt, og som ikke respekterer dine grænser.
Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget. Du er også velkommen til at skrive igen, hvis du får brug for det.
De bedste hilsner fra Stella – Behandler i BRUS.
stella, rådgiver hos BRUS