Voksen barn af alkoholikere
Hej,
Jeg er 23 år gammel. Jeg voksede op som barn med forældre der indtog for meget alkohol, da jeg var i alderen 3 til 9 år gammel. Jeg føler at jeg i dag er et rumvæsen, når det gælder sociale sammenhænge. Jeg har en kort lunte, en mærkelig mistillid til alle mennesker, og et ustabilt forhold til alkohol når jeg vil ”nyde” det sammen med venner. Jeg ved ikke hvad mit spørgsmål er, men blot hvad fanden jeg skal stille op for at føle en eller anden form for lykke i min dagligdag. Fordi jeg kan mærke på mig selv at det påvirker mig stadig dybt, mere end jeg vil indrømme til andre.
Dreng/mand, 23 år

Svar fra rådgiver
Hej Julius
Mange tak for dit brev.
Godt at du tager det alvorligt, at du i visse situationer føler, at du kommer fra en anden planet end dine jævnaldrene.
Det tænker jeg på en måde også at du gør. Du har nogle erfaringer med dig som mange af dine jævnaldrende ikke har, og det påvirker din tilgang til livet.
I mit arbejde i BRUS har jeg talt med adskillige unge som beskriver lignende følelser.
At vokse op med fulde forældre bringer børnene i en form for alarmberedskab. Barnet ved ofte ikke, hvordan dagen/stemningen vil udvikle sig. Måske er det en af de dage hvor man skal putte sig selv. Måske er der mad til normal tid – måske skal man selv, eller større søskende sørge for et måltid. Måske indebærer det også indkøb. En glad stemning kan hurtigt vende, og barnet lærer hurtigt at “gå på listesko” og have antennerne ude, i forsøget på at forebygge at tingene i hjemmet tager en ubehagelig drejning. Det kan eks være i form af at mægle mellem forældrene, være meget hjælpsom, fjolle lidt for at aflede, gøre sig lidt usynlig osv.
Med andre ord lærer barnet hurtigt, at den eneste det dybest set kan stole på, er sig selv.
Et barn i alarmberedskab, får ikke voksenhjælp til at lære egne følelser at kende, og som følge deraf heller ikke hjælp til, hvordan man skal håndtere svære følelser.
Sådan har det måske også været for dig.
Du beskriver at du er kortluntet, oplever mistillid og måske også er bekymret for hvordan du selv bruger alkohol. Ingen kan føle sig lykkelige  hele tiden, men jeg fornemmer at du helt oplever fravær af lykke. Måske en form for tomhed?
Hvis det er tilfældet er det desværre slet ikke ualmindeligt, når men som du er opvokset med alkoholmisbrug.
OG – den gode nyhed er, at netop det du gør nu, nemlig begynder at åbne op om hvordan du har det, er undersøgende på hvem du er, og hvad der har formet dig. – Det er vejen til at komme i bedre balance, og at kunne håndtere livets bump på vejen, på en mere tilfredsstillende måde.
Jeg vil anbefale dig at søge hjælp i BRUS, hvor der er mulighed for individuelle samtaler eller for at møde andre unge med samme baggrund som dig. Tilbuddet er gratis.
Findes BRUS ikke i din kommune, vil vi gerne være behjælpelige med at finde et tilbud til dig hvor du bor. Rusmiddelcenteret i din kommune vil ofte også kunne være behjælpelige med at finde et tilbud til dig.
Skriv endelig igen, eller kontakt en af BRUS afdelingerne www.ungbrus.dk
De bedste hilsner fra
Bente
Rådgiver i BRUS
Bente, rådgiver hos BRUS