Alkohol og Familie problem
Hej min forælder har skændes Lige siden jeg var barn, er jeg stort set vokset op med, at det altid var min mor, der startede det, og min far forblev bare rolig, mens hun råbte ad ham, da min far og jeg ledte efter invitationer til min konfirmation. Min mor begyndte at råbe ad ham og gik så ud for at ryge. Jeg spurgte min far, hvorfor hun opførte sig sådan, og han sagde “det er fordi, hun drikker for meget alkohol”, og det vidste jeg ikke, så jeg blev chokeret, og jeg begyndte at se på det, og jeg indså, at min mor drikker vin hver lille dag. Der var en dag, hvor min mor råbte ad min far og sagde, at han havde været hende utro. Jeg troede endda, at jeg vidste, at han ikke ville gøre det. Så kom hun op på mit værelse og spurgte mig om nogle spørgsmål, og jeg svarede på dem. Men så så jeg, at hun havde optaget det uden at jeg vidste det, og hun har sagt før, at hun ville optage os, når vi spiste aftensmad. Hun tror, ​​hun er den, der er den, der starter det. Det gjorde aldrig noget ved det, før jeg i april begyndte at græde uden nogen grund. Jeg fortalte det til min lærer, og de sagde, at det var på grund af alt det, der skete, og jeg har… Jeg begyndte endda at bebrejde mig selv, fordi når de skændes, handler det altid om mig. Min lærer sagde, at jeg skulle se her, så det gjorde jeg, og jeg ville gerne have et svar på, hvad jeg kunne gøre.
Pige/kvinde, 14 år

Svar fra rådgiver
Tak fordi du har skrevet til vores brevkasse. Det er stærkt af dig at række ud og sætte ord på noget, der tydeligvis har fyldt meget for dig.
Ud fra det du beskriver, har du gennem lang tid levet i en hverdag præget af mange konflikter mellem dine forældre. Det kan være enormt svært at stå i, især når man kommer til at føle, at man står midt i det hele.
Der er noget meget vigtigt, jeg gerne vil sige helt tydeligt.
Det er ikke din skyld, at dine forældre skændes. Og det er heller ikke dit ansvar at få dem til at holde op.
Du fortæller, at din far har sagt til dig, at din mor drikker, og at det måske kan forklare noget af hendes adfærd. Det lyder til, at det har været en chokerende oplysning at få og det er fuldt forståeligt. For mange kan det være både forvirrende og tungt pludselig at se en forælder i et ny måde. Nogle ting, som tidligere ikke gav mening, kan begynde at hænge sammen, men samtidig kan det vække mange svære følelser og tanker.
Når voksne drikker for meget alkohol, kan det påvirke deres humør og måde at være på. De kan fx blive mere vrede, urolige eller mistænksomme. Men uanset hvad er det altid den voksnes ansvar aldrig dit.
Det giver rigtig god mening, at alt det her har sat sine spor hos dig. At du begynder at græde uden helt at vide hvorfor, kan være kroppens måde at reagere på alt det, du har været igennem. Det er en helt naturlig reaktion. Din lærer har ret i, at det kan hænge sammen med situationen derhjemme.
Du beskriver også, at din mor har optaget dig uden dit vidende. Det kan føles meget utrygt at opleve, og det er helt forståeligt, hvis det har gjort dig både usikker og ked af det.
Det vigtigste lige nu er, at du ikke går alene med det her.
Det er rigtig godt, at du allerede har talt med din lærer. Måske kan du fortsætte med at bruge din lærer som støtte eller finde en anden voksen, du har tillid til. Det kan være en anden lærer, et familiemedlem eller en anden tryg voksen. Du fortjener at blive taget alvorligt og få hjælp til det, du står i.
Du spørger, hvad du selv kan gøre.
Hos BRUS taler vi dagligt med mennesker, der har en forælder, som drikker for meget. Mange genkender følelsen af forvirring, skyld og ensomhed. Ofte kan det være en lettelse at tale med én, der står udenfor familien, og som forstår situationen.
Nu ved jeg ikke hvilken kommune du bor i, og hvilke tilbud der evt. er i din kommune. Men du kan gå ind på vores hjemmeside: Find og kontakt din lokale afdeling i BRUS – Ung BRUS og se hvilke kommuner vi dækker. Lige gyldigt hvor du bor, har du altid mulighed for at skrive på vores anonyme sms-rådgivning på tlf. 22 49 68 38. Her kan du skrive med en BRUS behandler om de ting der fylder i dit liv.
Det er altid en god idé at have nogen at tale med. Måske er der en lærer på din skole, din far eller en anden voksen, som kan være der for dig.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og du er altid meget velkommen til at skrive til brevkassen igen.
Kærlig hilsen
Signe fra BRUS
signebang, rådgiver hos BRUS
Indsend spørgsmål