Venner
Min mor drikker. Hun ligger på sofaen det meste af dagen og rydder aldrig op. Vores lejlighed ligner en losseplads.
Jeg er flov over at tage kammerater med hjem. Hvad skal jeg gøre?
Pige/kvinde, 15 år

Svar fra rådgiver
Kære Søs
Mange tak for dit brev.
Hvor det lyder tungt for dig at være vidne til, at din mor tilsyneladende har valgt helt at lade stå til, og bare ligger på sofaen og drikker alkohol. Det betyder at hun for tiden ikke får gjort de helt basale ting med oprydning. Måske  det også halter med hendes egen personlige hygiejne, indkøb og madlavning til jeres familie.
I BRUS har jeg mødt flere børn og unge der ligesom dig, er flove eller utrygge ved at tage kammerater med hjem. De beskriver at det kan være svært at koncentrere sig sig i skolen, fordi de bekymrer sig om, hvordan forælderen har det derhjemme, og om hvad de kommer hjem til efter skole. Flere beskriver hvordan de kan høre sig selv komme med nødløgne om, hvorfor det ikke kan lade sig gøre at mødes med venner derhjemme. Udover at børnene/de unge skammer sig over at komme fra et hjem hvor dette sker, skammer de sig dybest set også over ikke at have mere værdi for forældreren end den alkohol der bliver indtaget – en  konklusion den unge drager, når det synes helt uforståeligt at forældreren fortsætter sit misbrug.
– OG de skammer sig tilmed over at de ikke kan finde andre udveje end at komme nødløgne fremfor at sig sandheden.
Jeg plejer at sige at man ikke skal tænke om sig selv som en der lyver, men at man fortæller den version af sandheden som man er klar til at fortælle
Du spørger hvad du skal gøre?
Har du mon talt med en voksen om, hvad der sker hjemme hos dig. Er der mon din far, en lærer, en idrætsleder, en moster eller onkel som du kan fortælle, hvad der der sker hjemme hos jer?
Din mor har brug for hjælp til at få stoppet sit misbrug, og den hjælp kan hun få i Rusmiddelcenteret i jeres kommune, hvis hun ønsker det
For dit vedkommende skal du ikke gå alene med dine tanker, flovhed og bekymringer. I BRUS tilbyder vi samtaler hvor du kan komme selv, med din familie, eller i en gruppe med jævnaldrene Du er meget velkommen til at kontakte en af BRUS afdelingerne (se www.ungbrus.dk). Hvis ikke BRUS findes hvor du bor kan vi hjælpe dig med at finde et andet tilbud.
De bedste hilsener
fra Bente,
rådgiver i BRUS
Bente, rådgiver hos BRUS