Tandlæge (snus)
Hej
Jeg har taget snus i lidt over et halvt år, og jeg skal snart til tandlæge. Jeg er 17 år, og undrer mig over, om tandlægerne har tavshedspligt omkring det. Jeg har hørt at, hvis man er over 15 år, vil tandlægerne ikke fortælle det til ens forældre. Jeg forsøger mit bedste for at stoppe, men jeg vil ikke have mine forældre skal vide det, da jeg ved at de vil blive skuffet.
, 17 år

Svar fra rådgiver
Kære dig.
Tak for dit spørgsmål i vores Brevkasse. Hvor er det godt, at du rækker ud med dine tanker og bekymringer.
Du fortæller, at du har taget snus i lidt over et halvt år, at du snart skal til tandlæge, og derfor har nogle tanker og bekymringer om tandlægen vil fortælle det til dine forældre.
Når man er under 18 år, så kan ens forældre læse ens tandlægejournal online, og man kan godt forestille sig, at tandlægen vil notere deri at du bruger snus. Som du sikkert godt ved, er snus skadeligt for tandkødet, der trækker sig sammen. Så selv hvis du ikke siger det til din tandlæge, så vil de nok kunne se det.
Jeg kan godt forstå, du ikke har lyst til at skuffe dine forældre. Men de fleste forældre vil foretrække at deres børn er ærlige, også selvom man skal fortælle sådan noget som at man bruger snus. Du kan måske sige til dine forældre, at du har været nervøs for at skulle fortælle det, fordi du ikke har lyst til at skuffe dem. Og du kan jo yderligere fortælle dem at du rigtig gerne vil stoppe og måske allerede er i gang med at skære ned eller søge hjælp.
Man kan måske forestille sig at dine forældre ville reagere bedre på at du fortalte dem det, end at de læste det i din tandlægejournal.
Snus er meget afhængighedsskabende stof, så det giver god mening hvis du oplever at det er svært at stoppe med at bruge snus. For nogle hjælper det at skære gradvist ned, og holde fokus på nogle andre ting der kan aflede opmærksomheden fra snus og trangen dertil.
Alle kommuner tilbyder hjælp til at stoppe med nikotinholdige produkter. Du kan finde mere på din kommunes hjemmeside. Man kan også få professionel hjælp gennem Stoplinjen. Det er gratis og anonym rådgivning, som tager afsæt i din situation. Du kan finde mere på www.stoplinien.dk
Jeg ønsker dig alt godt, og håber du kunne bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Mange kærlige hilsner fra
Stella – Behandler i BRUS
stella, rådgiver hos BRUS