Snus
Kan tandlægen se vis du har taget snus? Jeg har taget det ret mange gange men ikke så jeg er afhænging men jeg går tit og tænker på om tandlægen kan se det, fordi har kun taget snus pga mine venner gør det, og så gør jeg det også og så har jeg taget det to gange alene, har nok gjort det 8 gange.
Dreng/mand, 14 år

Svar fra rådgiver
Hej Magnus
Mange tak for dit spørgsmål.
Det er rigtig godt du søger råd, når du går og tumler med nogle spørgsmål.
Jeg kan ikke svare dig præcist på, hvor mange gange du skal have taget Snus for at tandlægen kan se det, men det er helt korrekt at Snus kan skade dine tænder, hvis du bruger det jævnligt. Hvis din tandlæge kan se du bruger Snus, vil han tale med din forældre om det.
Snus kan misfarve dine tænder, og tandkødet kan trække sig tilbage, så mere af dine tænder bliver synlige. Det kan give isninger i tænderne, så det gør ondt når du får noget varmt eller koldt på. Når tandkødet har trukket sig tilbage, vokser det ikke frem igen, så det vil ikke være rart at leve med.
Det er rigtig godt at du er opmærksom på hvad det kan have af negative konsekvenser, at du nogle gange bruger Snus.
Du skriver ikke noget om hvorfor du nogle gange har lyst til at tage Snus. For det meste har det været sammen med venner.
Jeg ved, at nogle unge bruger Snus, for lige at få tankerne lidt væk fra dagligdagens bekymringer, eller for at skyde en fest i gang. For nogen kan det være svært at sige NEJ TAK, hvis vennerne gør det, og man gerne vil være en del af fællesskabet. Det er godt at du er opmærksom på, at der er noget der hedder afhængighed af Snus eller andre stoffer, for det er faktisk rigtig nemt at blive afhængig. Man kan, uden man lægger mærke til det, pludselig få brug for stoffet flere gange om ugen, for at opnå den samme stemning eller befrielse fra trælse tanker.
Du fortæller at du har taget Snus 2 gange mens du har været alene. Måske du allerede er opmærksom på at det kan være et tegn på, at man er på vej ind i afhængighed, når man ikke kun bruger det når man er social.
Mon du kender nogen i din familie eller vennekreds som er afhængig af Snus eller stoffer eller alkohol?
Hvis du gerne vil have mere vejledning, eller gerne vil undersøge hvordan man kan få hjælp til at stoppe, så findes der gratis hjælp til unge i alle kommuner, eller du kan du gå ind på www.netstof.dk og læse mere. Det er en hjemmeside som er god for unge lige som dig.
Jeg vil ønske dig alt godt.
Du er kun 14 år og allerede i gang med Snus. Det er rigtig flot du gør dig nogen tanker om det.
Jeg håber meget at du at hverken du, eller nogen du er tæt på kommer til at udvikle afhængighed.
Skriv endelig igen, hvis der er mere du vil spørge om.
Mvh
Bente
Behandler i BRUS
Bente, rådgiver hos BRUS