Slåskamp
Hej mine forældre var oppe og slås og mig og min søster vidste ikke hvad vi skulle føre så vi sad oppe på vores værelse og ti stille. Jeg tør ikke at snakke med nogen om det for jeg vil helst bare glemme det og jeg vil ikke have mine forældre til at tænke på det. Hvad skal jeg gøre?
Non-binær, 11 år

Svar fra rådgiver
Hej med dig.
Mange tak for dit spørgsmål
Hvor er det godt du skriver, så du og din søster ikke går helt alene med alle jeres tanker.
Hvor må I bare have været bange mens I kunne høre jeres forældre råbe og sloges.
Andre børn har fortalt mig, at de plejer at krybe ind under deres dyner eller at sætte musik på, så de ikke kan høre hvad der sker nedenunder.
Forleden var der en dreng der fortalte mig, at da han var mindre og hans forældre sloges, følte han sig svag og forkert, fordi han ikke var stor nok til at kunne hjælpe sin mor, når hans far slog hende.
Samtidig prøvede han også på trøste sine små søskende og gjorde alt hvad han kunne, for at de ikke skulle opdage når deres far drak og slog deres mor. Han turde heller ikke fortælle det til nogen, men ville bare helst glemme det hele og lade som om det slet ikke var sket.
Han havde ikke nogen brevkasse at skrive til ligesom du nu har gjort. Hvor er det godt du gør det, for børn kan ikke hjælpe deres forældre med at stoppe med at slås eller drikke for meget alkohol.
De skal have hjælp af nogen andre voksne, så børnene ikke skal gå og være bange og bekymret for hvordan det er derhjemme når man kommer hjem fra skole.
Jeg kan godt forstå at du både gerne vil have hjælp til at finde ud af hvad du skal gøre, og samtidig ikke har lyst til at nogen skal vide det.
Du og din søster har det måske sådan, at I både elsker jeres mor og far og gerne vil have at I alle sammen skal have det godt, og så føler I jer samtidig alene og vil gerne have at nogen hjælper jer.
Jeg har mødt en del børn der er bange for at kommunen vil bestemme at de ikke kan bo hjemme, hvis de får at vide at deres forældre nogle gange slås og måske også drikker for meget alkohol. Det er rigtig sjældent at børnene ikke kan bo hjemme for, kommunen vil gøre alt for at hjælpe en familie som har det ligesom jer.
Du spørger hvad du kan gøre.
Du kan ringe til børnetelefonen og tale med en voksen på tlf. 116 111. Den har åbent mange timer om ugen og du kan være anonym.
Du kan også skrive på BRUS Chatten som har åbent hver mandag fra kl. 10.00-12.00 og torsdag fra 18.00-21.00. Der sidder der en voksen klar til at skrive sammen med dig. Det er en voksen der ved rigtig meget om hvordan børn har det, når der sker sådan nogle ting som sker hjemme hos jer.
Du kan også fortælle det til en af dine lærere
Jeg håber at dette er til en hjælp for dig. Ellers er du rigtig velkommen til at skrive igen.
Mange hilsener fra
Bente
Rådgiver i BRUS
Hanne, rådgiver hos BRUS