Skal jeg cutte kontakten?
Min mors alkoholmisbrug fylder også i mit voksenliv. Jeg har det godt, når jeg ikke er i kontakt med hende, men bliver sommetider ramt af dårlig samvittighed. Skal jeg cutte kontakten helt eller hvad vil være det bedste?
, 21 år

Svar fra rådgiver
Kære du
Jeg er ked af at høre, at din mors alkoholmisbrug også fylder i dit voksenliv.
Det er desværre meget almindeligt, at de mønstre man har fra en opvækst med alkoholproblemer, lever videre også efter man er flyttet hjemmefra. Det er svært at komme med en anvisning til, om du skal cutte kontakten til hende, da alle situationer er forskellige. Nogle unge fra familier med alkoholproblemer, trives bedste med at der ingen kontakt er overhovedet. Andre gør sig den erfaring, at det er bedre at have lidt kontakt, fordi de ellers bruger for meget energi på, at spekulere på, hvordan deres forælder har det. Og så er der dem, der skifter mellem og se deres forældre, og ikke at have kontakt alt efter, hvordan de har det, og hvordan det går med deres forældres alkoholproblem. Så mit råd til dig er, at du skal tilpasse din beslutning til din situation. Så hvis du vælger at bryde kontakten til din mor, er det fordi det er den beslutning, der gør at du trives bedst muligt. Måske kan du starte med, at eksperimentere med forskellige grader af kontakt, så du bliver opmærksom på hvilken type af kontakt, du har det bedst med.  Hvis du har brug for at snakke med nogen om hvad du skal gøre, er du velkommen til at bruge vores chat her på siden eller på projektbrus.dk. Chatten har åben hver torsdag kl.18-21.   Du er også meget velkommen til at skrive til mig direkte på mavb@aarhus.dk eller telefon 41 87 25 28
Jeg håber, du finder en måde at håndterer din mors alkoholmisbrug på, der sikrer din trivsel i dit liv.
De bedste hilsner
Majken
majken, rådgiver hos BRUS