Rådgivning og samtale
Jeg har tidligere været til en samtale med
mine forældre og Brus. Hvor jeg blev tilbudt at komme i en gruppe og snakke med andre der også har forældre med
alkohol problemer. Men jeg turde
ikke sige ja på daværende tidspunkt. Jeg var ikke klar til at snakke om min situation. Og jeg var bange for at såre mine forældre ved at være ked at det over alkohol problemerne.
Det går bedre nu. Min far får hjælp. Og jeg er klar til at snakke om det. Men jeg har ikke lyst til at sige det til mine forældre. Kan jeg komme til flere samtaler hvis mine forældre tidligere har givet samtykke. Eller skal de give samtykke igen?
Pige/kvinde, 15 år

Svar fra rådgiver
Hej med dig.
Mange tak for dit spørgsmål.
Det er godt at høre at høre at din far får hjælp, og at mange ting går bedre nu.
Jeg har kan godt følge dig i, at det kan være svært at sige ja tak til et BRUS tilbud, fordi du er bange for at såre dine forældre og måske du også er bange for at de vil blive bekymrede for dig. Jeg har hørt at andre unge sige det samme. Min erfaring er, at mange forældre er glade for at deres unge mennesker siger ja tak til at tale med nogen. Det er der også unge, som ikke har oplevet alkoholproblemer derhjemme, som har brug for.
Det er rigtig godt du henvender dig igen, nu hvor du kan mærke, at du er mere OK med at tale om hvordan det var, da din far drak for meget alkohol. Det er vigtigt at du følger dit eget tempo.
Når du kontakter BRUS igen, kan du få 5 samtaler uden dine forældre får det at vide. Hvis du gerne vil have flere samtaler, skal de give samtykke igen.
Jeg synes du skal kontakte den BRUS behandler du har været til samtale hos, og så finder I en måde at gøre det på.
Mange hilsener
Bente
Behandler i BRUS
Bente, rådgiver hos BRUS