Psykisk syg og alkohol
Hej
Min kæreste drikker hver anden dag og er psykisk syg samtid og når han drikker så bliver hans sygdom forværret og han bliver mega agressiv samtidig han siger det er alle andres skyld at han drikker og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre når han bliver sådan
Pige/kvinde, 25 år

Svar fra rådgiver
Kære Camilla
Mange tak for dit spørgsmål.
Det er rigtig svært at være pårørende til en der er psykisk syg, og som når han drikker alkohol bliver aggressiv.
Det er hårdt at være vidende til at et menneske man holder af som har en psykisk sygdom forværrer det ved at drikke alkohol.
Som pårørende kan man komme til at føle sig magtesløs, bebrejde sig selv og tænke om der er noget man kunne gøre anderledes.
Man kommer som pårørende nogle gange til at tilpasse efter hvordan den anden part har det. Hvordan er hans humør i dag? Har han drukket i dag? Bliver han aggressiv? Det kan være rigtig hårdt at gå og mærke efter hele tiden hvordan ens kæreste har det.
Som pårørende kan man komme til at glemme hvordan man selv har det, og hvad man har lyst til. Det er vigtigt at man som pårørende holder fast i dit ting i ens liv som gør en glad, giver energi og overskud.
Du skriver at din kæreste bliver aggressiv når han har drukket, og giver andre skylden for at han drikker. Det er aldrig din eller andres skyld, når din kæreste vælger at drikke alkohol. Det er hans valg også selv om han er psykisk syg, og til tider kan have det svært. Personer der drikker for meget, kommer ofte til at give andre skylden for at de drikker fordi de har svært ved at erkende at de har et problem.
Det er rigtig ubehageligt at han bliver aggressiv. Jeg tænker at det må være utrygt for dig at være sammen med ham når han bliver aggressiv. Er du bange for ham? Du skriver ikke om du bor sammen med din kæreste, men jeg tænker at det er vigtigt at du passer på dig selv. Har du en god veninde eller noget familie som du kan tage hen til når han er fuld og aggressiv?  Er der nogen i dit netværk som du har tillid til som du kan dele din situation med. Det er vigtigt at du får talt med nogen om de ting du oplever i forhold til din kæreste.
Jeg vil anbefale dig at kontakte enten det lokale rusmiddelcenter i den kommune hvor du bor i, eller hvis din kæreste er i kontakt med psykiatrien, de kan være behjælpelig med at finde et tilbud til dig.
Du kan også kontakte psykiatrifonden på telefon 39 25 25 25 som har rådgivning for pårørende.
Du er også velkommen til at kontakte en af BRUS afdelingerne på www.ungbrus.dk eller skrive her i brevkassen igen.
De bedste hilser fra Hanne, BRUS
Hanne, rådgiver hos BRUS