Problemer med skilsmisse forældre
Hej
Mine forældre er skilt og det har de været, siden jeg var 9 år gammel. Jeg husker ikke så meget fra den tid, hvor de var sammen, så jeg kan ikke rigtigt sige, at jeg savner, at de er sammen.
Jeg har til tider lagt mærke til, at min mor har grædt om aftenen og jeg tror det har noget med min far at gøre. Han er ikke voldelig, men han bruge verbal vold. Han snakker rigtig rigtig grimt om hende, også til mig og min lillebror. Jeg føler nogle gange, at han siger det for at splitte mig og min mor ad, ved at sætte hende i et dårligt lys.
Nogle gange spørger jeg min mor, om nogle af de ting han siger er sande. Hun siger altid, at han lyver og så fortæller hun historien fra hendes synsvinkel.
Jeg ved aldrig om det er min mor eller min far, der fortæller den sande historie fordi mange af tingene, som de fortæller om, skete da jeg enten ikke var født eller var helt lille. Det gør mig virkelig ked af det.
Når jeg prøver at sige til min far, at han skal lade være med at snakke grimt om min mor, forsætter han bare, som om han ikke hørte mig.
Det er allerværst, når det bare er mig og ham alene. Til tider sammenligner han mig også med hende og så føles det lidt som om han ikke kan lide mig fordi han ikke kan lide hende.
Min mor sammenligner mig også nogle gange med min far og så føler jeg igen, at hun heller ikke kan lide mig fordi hun ikke kan lide ham. Det føles lidt som om at jeg ikke hører hjemme nogle steder.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Jeg kan ikke holde det ud meget længere. Har i et godt råd?
Pige/kvinde, 16 år

Svar fra rådgiver
Hej med dig.
Hvor lyder det svært, at du ikke rigtig ved hvem der taler sandt, og at du ikke rigtig føler dig hjemme nogen steder. Sådan er det desværre for rigtig mange med skilte forældre. Meget ofte er forældrene ikke opmærksomme på hvor meget det faktisk påvirker børnene, når der er konflikter og bagtalelser og sammenligninger med den anden forælder.
Jeg ville rigtig gerne give dig et grundigt svar, men her i BRUS brevkassen ved vi mest om hvordan det er at vokse op i en familie hvor der er overforbrug af enten alkohol, hash eller stoffer af en art.
I stedet vil jeg foreslå dig at ringe eller skrive en SMS til Børnetelefonen tlf. 116111.
Her kan du få hjælp fra en voksen eller fra andre børn som har prøvet det samme som dig.
Før du kontakter Børnetelefonen er det måske en god ide at gå ind på deres hjemmeside og se hvilke muligheder du kan vælge i mellem.
Jeg vil ønske dig alt godt. Hvor er det godt du skriver, for du skal ikke gå alene med dine mange tanker og bekymringer.
Mange hilsener fra Bente
Rådgiver i BRUS
Bente, rådgiver hos BRUS