onde tanker
Hej. Min mor er alkoholiker.
Nogen gange vil ønsker jeg, at hun dør, for så ville det hele være meget nemmere. Så bliver jeg rigtig ked af, at jeg kan have sådan nogle tanker.
er det normalt at tænke sådan?
Dreng/mand, 15 år

Svar fra rådgiver
Kære ulykkelige.
Mange tak for dit brev. Det er rigtig godt du skriver.
Allerførst vil jeg gerne sige til dig at du absolut ikke er alene om at have tanker om, at det var lettere hvis din mor døde. Jeg har siddet i gruppe med unge som skamfuldt kom til at nævne lignende tanker, og blev overrasket over at høre at flere fra gruppen, havde det på samme måde. Alle som èn, troede at de var de eneste, der kunne ønske deres forælder død, og skammede sig sådan, at de ikke havde delt det med nogen.
Jeg kan rigtig godt forstå at du går og er ulykkelig når disse tanker kommer op. Det er derfor rigtig godt at du, som du gør nu, deler det med nogen.
At have en mor eller en far som er afhængig af rusmidler er forbundet med mange uforudsigelige situationer.. Flere oplever at aftaler bliver aflyst, og at de i lange perioder ikke ser deres far eller mor. Overfor klasse kammerater kan det være svært at vide hvad man skal sige. Hvorfor dukker vedkommende beruset op til klasse arrangement eller fodbold kamp, eller måske udebliver vedkommende helt. Nogle har det skidt med at invitere kammerater med hjem, og finder undskyldninger for, at det er bedre at mødes andre steder, fordi det er så uforudsigeligt hvornår mor eller far er beruset og pinlig.
Midt i alt dette er det nærliggende at tænke, at det ville være meget lettere og mindre smertefuldt, hvis vedkommende var død.  Man ville vide hvad man skulle sige til andre, og vide at man ikke kan forvente noget. Det kan opleves mindre smerteligt end at håbe på at vedkommende vil forandre sig og   man gang på gang bliver skuffet.
Du spørger om det er normalt at have sådanne tanker.
JA, det er det. Du er ganske normal!!
Jeg tænker på om du mon har en lærer, et familiemedlem, en venindes mor eller anden voksen du kan fortælle om hvordan du har det.
Du er også velkommen til at skrive her i Brevkassen igen, eller kontakte en af vores afdelinger i BRUS. her kan du tale med en voksen og møde andre unge som oplever de samme ting som dig.  Se www.ungbrus.dk/kontakt hvor du kan finde os.
Er BRUS ikke i din kommune, kan du kontakte Rusmiddelcenteret i din kommune og blive henvist til hjælp der.
Jeg vil ønske dig alt det bedste.
Mvh Bente
Rådgiver i BRUS
29xstudio, rådgiver hos BRUS