Mor og far drikker
Min mor og far drikker hver dag. Nogle dage så meget at de bliver fulde. Det gør mig bange og vred. Det er for meget at de kun tænker på sig selv og ikke mig og min søster. Jeg har forsøgt at snakke med dem om det, men de er ligeglade og synes jeg skal blande mig uden om deres ting. Kan jeg gøre noget for at slippe for deres drikken. Synes sgu man som barn af mine forældre er doomed til en vej med alkohol. Ked af det! Noget af gøre?
Pige/kvinde, 16 år

Svar fra rådgiver
Kære M
Det lyder som om, det er rigtig svært at være dig i din familie. Det er meget normalt at man bliver vred og ked af det, når man bor sammen med voksne som drikker for meget. Det virker som om, du forsøger at søge for, at det bliver anderledes hjemme ved jer, både ved at tale med dine forældre og skrive her. Det synes jeg er rigtig stærkt af dig.
Det lyder også til, at dine forældre ikke har erkendt at de har et problem, men hvis du oplever det som et problem, er der et problem.  Det er aldrig børns skyld eller ansvar at deres forældre, har et problem med alkohol. Det er vigtigt at du passer godt på dig selv og dine søster. Noget du kan gøre for at passe på dig selv, og din søster er at søge støtte og hjælp hos en voksen, som du er tryg ved f.eks en af dine lærere, et familiemedlem eller en vens forældre. Der er i mange kommuner mulighed for at få gratis samtaler og rådgiving om, hvad man gør når ens forældre drikker.
Hvis du bor i Midtjylland, kan du kontakte din lokale afdeling af BRUS herfra: https://www.projektbrus.dk/kontakt
Hvis du bor i en anden kommune er der mange muligheder for hjælp og støtte på Hopes hjemmeside: https://hope.dk/ung/loesningeroghjaelp/
Jeg vil også meget gerne hjælpe dig, med at finde den rigtige hjælp til dig og din familie. Du kan ringe til mig på tlf. 41872528 eller maile mig på mavb@aarhus.dk . Du kan også chatte anonymt med en af mine kollegaer hver torsdag kl 18 her på Cybehus’ side under chat.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og ellers er du altid velkommen til at skrive igen. Jeg håber at høre fra dig 🙂
De bedste hilsner fra
Majken
majken, rådgiver hos BRUS
Indsend spørgsmål