Mine forældre
Begge mine forældre ryger cigaretter. Så vil først og fremmest vide om cigaretter er et rusmiddel? Men begge mine forældre ryger. Min mor er mere afhængig end min far, men de har begge gjort det i 20+ år. Min mor ryger ved den første chance hun får om det så er på vej hen til en butik eller udenfor derhjemme. Min far gør det lidt mindre men er stadig afhængig af det.
Jeg vil personligt selv sige at min far drikker rigtig mange øl. Da vi var i Tyskland skulle han have en del øl kasser med hjem. Nok 10+. Jeg synes at han har et problem. Jeg ved ik om der er en overdrivelse men han drikker nærmest hver weekend og i hverdagene er det lidt forskelligt. Jeg forstår godt at man kan drikke en øl eller to, men når han så kommer ind og ikke engang kan holde balancen så er der vel noget galt? Min mor synes også at han godt kan drikke for mange øl. Min konklusion er at cigaretter og øl kan godt fylde meget i deres liv.
Pige/kvinde, 15 år

Svar fra rådgiver
Kære dig.
Tak for dit spørgsmål i vores Brevkasse. Hvor er det godt at du rækker ud med dit spørgsmål og din bekymring.
Du fortæller at begge dine forældre ryger cigaretter, og du spørger om cigaretter er et rusmiddel. Cigaretter vil for de fleste betegnes som et rusmiddel, da det indeholder Nikotin, som er afhængighedsskabende.
Du fortæller også at din far drikker rigtig mange øl, og at du synes han har et problem. Du har oplevet at din far kom ind hvor han ikke kunne holde balancen. Det lyder ikke rart for dig det du oplever. I BRUS taler vi med mange unge på din alder, der har en forælder der drikker for meget, og nogle af dem har oplevet det samme som dig. Ofte kan det være rart at tale med en udenforstående om det man står i. Nu ved jeg ikke hvilken kommune du bor i, og hvilke tilbud der evt. er i din kommune. Men du kan gå ind på vores hjemmeside:
Find og kontakt din lokale afdeling i BRUS – Ung BRUS og se hvilke kommuner vi dækker. Lige gyldigt hvor du bor, har du altid mulighed for at skrive på vores anonyme sms-rådgivning på tlf. 22 49 68 38. Her kan du skrive med en BRUS behandler om de ting der fylder i dit liv.
Det er altid en god idé at have nogen at tale med om det man står i. Har du måske en lærer på skolen eller et nært familiemedlem som du kan tale med om det du står i? Det kan også være du kan tale med din mor om det.
Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget, og du er altid velkommen til at skrive i Brevkassen igen.
Kærlig hilsen Stella, behandler i BRUS.
stella, rådgiver hos BRUS