Min veninde
Hej cyberhus jeg har den her veninde som ikke har det så godt så hun laver selv skade så mit spørgsmål er Hvordan kan jeg råde min veninde til at til at tale med en voksen om det eller bare tale med nogen om det
Pige/kvinde, 16 år

Svar fra rådgiver
Kære Amanda,
Vigtige spørgsmål – tak for at du skriver til brevkassen
Først vil jeg sige til dig, Amanda – at du allerede selv peger på to vigtige aspekter, som hjælp til din veninde – at inddrage en voksen, som kan lytte og hjælpe din veninde med det, der måtte være behov for. Den anden mulighed du peger på, er vigtigheden i at få talt med nogen om det, der bøvler.
Det første jeg bemærker er, at din veninde har fortalt dig om, at hun ikke har det godt, og at hun gør skade på sig selv. Nu gættede jeg på at din veninde har fortalt dig …. måske er dette ikke tilfældet, men at du selv er så vaks, at du har lagt mærke til, at din veninde ikke har det særligt godt eller har opdaget tegn på selvskade. Uanset hvad – så vidner det om, at du er en veninde og et menneske, som er guld værd
Mit bud er:
Sig’ til din veninde, at du er glad for at hun har vist dig den åbenhed og tillid, at snakke med dig.
Det er ikke meningen, at man skal gå og have så svære ting at tumle med alene, når man er ung. Tydeligvis er der noget, som din veninde bøvler med og som tynder hende – og at hun lige nu ikke ser andre veje, til lindring af smerte og uro, end ved at gøre skade på sig selv. Det er bare en dårlig og ikke holdbar vej og din veninde skal hjælpes.
Sig’ til din veninde, at det er vigtigt, at hun får hjælp fra en voksen.
Jeg synes, din tanke om at inddrage en voksen er super relevant.  Jeg forestiller mig, at du kender din veninde ret godt, Amanda – så måske har du selv nogle ideer til, hvem der kan være god at tale med – hvis din veninde ikke selv kan få øje på en voksen, hun har tillid til. Det kan både være en voksen fra hendes familie, det kan være en anden betydningsfuld voksen, enten en lærer fra skolen, en vens mor eller far, en ven af familien eller nabo. Hvis din veninde er afvisende overfor dit forslag, kan det nogle gange hjælpe, at fortælle om egne erfaringer med det at tale med en voksen, hvilken betydning det fik for dig. Kan du ikke komme i tanke om egne erfaringer, kender du måske et eksempel fra en anden person, som du kan fortælle om på en anonym facon
Hvis din veninde ikke synes, det er brugbare ideer du kommer med, så skal du sige til hende, at du selv vil finde en voksen at tale med, om at din veninde ikke har det særligt godt. Du skal ikke gå med denne viden alene, hverken for din egen eller venindes skyld.
Stol på din bekymring.
Selvskade er alvorligt, kan have forskellige udtryk og helbredet kan komme i fare. Din veninde kan ringe til sin læge. Lægen er vant til at tale om svære ting og har måske nogle gode bud på, hvilke hjælpemuligheder der er i nærheden. Din veninde kan finde telefonnr. til egen læge på sit sundhedskort.
Er din venindes liv i fare, skal du omgående handle på din bekymring, ved straks at inddrage en voksen eller ringe efter akut hjælp, 112.
Anden hjælp at hente …..
Gå ind og kig på hjemmesiden for ”rådgivning om spiseforstyrrelse og selvskade” (LMS).
Her er gode nyttige oplysninger og telefonnr. at ringe til/sms på (70101818), chat og en onlinerådgivning. Hvis din gode ide om at inddrage en voksen afvises af din veninde, er et fint første skridt til mere åbenhed, at I sammen kan gå ind på denne hjemmeside. Det kan opleves mere overskueligt, at man i første omgang kan læse, skrive eller ringe anonymt til nogen, som har erfaringer med andre unge, som bøvler med livet.
Hvis I bor i en kommune, hvor der er et ungdomscenter, er det også muligt helt anonymt at henvende sig der. I Aarhus kan man ringe til ungekontakten på telefon, 89405200.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, ellers må du meget gerne skrive igen
De bedste hilsner fra
Lena
Lena, rådgiver hos BRUS