Min søn er misbruger
Min søn har on-of været misbruger af hash. Han ændrer totalt sin adfærd og jeg føler hver gang at jeg mister ham. Hvordan hjælper jeg ham? Han bor i et botilbud, hvor der er flere misbrugere. Ledelsen der siger, de ikke kan gå ind i de enkelte borgeres lejligheder for at stoppe det. Han er 50 år og har boet på diverse bosteder de sidste ca 30 år. Han har en lille hjerneskade og kan slet ikke tåle hashen.
Vi er alle fortvivlede.
Pige/kvinde, 78 år

Svar fra rådgiver
Kære Annelise
Mange tak for dit brev.
Det er fortvivlende som mor at være vidne til at at ens barn ikke har det godt. Bekymringer  for ens børn har ingen alder.
Din søn har været misbruger af hash on-of de sidste 30 år og har haft brug for at blive skærmet på forskellige bosteder, og du har med fortvivlelse været  vidne til hans vanskeligheder i livet. Jeg tænker at du meget ofte har følt dig afmægtig.
Jeg tænker desværre ikke at du kan gøre så meget for at hjælpe ham, men må stole på at personalet på bostedet gør hvad de har  mulighed for at gøre.
Alle de mange år med bekymringer har slidt på dig. Jeg tænker på, om du mon har haft mulighed for at tale med nogen om hvordan det er, at være pårørende til en person som er afhængig af hash, herunder også at han har en hjerneskade.
Jeg vil anbefale dig at kontakte rusmiddelcenteret i din kommune. Det er meget ensomt for dig at gå alene med din fortvivlelse. De fleste rusmiddelcentre har et tilbud til pårørende enten individuelt eller i gruppe. På Rusmiddelcenteret vil du blive mødt af fagpersonale som ved hvad du går igennem.
Mange hilsener
Bente fra BRUS
Bente, rådgiver hos BRUS