Min far
hej….
jeg er en pige på 16 år, jeg kommer fra et hjem med alkohol. Jeg har i alt forlangt tid været den “voksne“ i min familie, min far drikker en del. Og ved VIRKELIG ikke hvad jeg skal gøre…..
fra en pige med en fra der drikker
Pige/kvinde, 16 år

Svar fra rådgiver
Kære Emilie
Tak for dit spørgsmål.
Jeg har mødt mange unge, der som dig levede i en familie, hvor de blev den voksne, der tog sig af deres forældre, fordi forældrene drak.  I den situation, kan man komme til at komme til at føle sig ansvarlig, for den der drikker, sine søskende og de daglige ting, der skal til for at familien fungerer. Nogle gange kan det hele komme til at handle om, at prøve at sørge for at den, der drikker har det godt eller ikke drikker. Det er et rigtig hårdt arbejde for et ungt menneske.
Du skriver, at du har været den voksne alt for længe. Jeg forestiller mig, at du skriver det, fordi det begynder at tære på dig, at have rollen som den voksne i din familie. Det er meget vigtigt, at du tager det alvorligt, at du har det sådan. Jeg ser det også som et sundhedstegn, at noget i dig begynder at sige, at nu kan og skal du ikke være den voksne i din familie mere.
Det vigtigste er ikke, hvordan det går med din far eller din familie, det vigtigste er at du får noget hjælp, så det ikke er dig der står alene og skal sørge for det hele. Hjæpen kan være, at der er andre der ved, hvad du står i. Det kan være en god ven, lærer eller studievejleder, så der er nogen der kan støtte dig i at passe godt på dig selv. Der findes også tilbud rundt omkring i Danmark, hvor man kan få hjælp, hvis man er ung i en familie med rusmidler.  Du kan se dem allesammen her, og kontakte det tilbud der er tættest ved dig: https://www.hope.dk/ung/loesningeroghjaelp/
Jeg arbejder i et af disse tilbud Projekt BRUS i Aarhus, og du er meget velkommen til at kontakte mig på min mail mavb@aarhus.dk
Held og lykke og pas godt på dig selv.
Kærlig hilsen
Majken
majken, rådgiver hos BRUS