Kontakt til far?
Hej med jer. Jeg er en ung kvinde, der er vokset op med en far med et årelangt misbrug af alkohol. Lige så lang tid jeg kan huske tilbage har han altid være aggressiv, højtråbende og meget skiftende i humør. Min mor har været skilt fra ham siden jeg var to år, og han fik endelig frataget forældremyndigheden fuldstændig, da han var voldelig over for mig. Dette skete da jeg var 8-9 år. Det skal lige siges, at jeg har haft en meget tryg barndom ved min mor. Han er for nogle år tilbage blevet udredet alkoholdement og har desuden også fået en hjerneskade grundet nogle blodpropper. Mit problem lyder på, at jeg ikke ved om jeg skal bevare (den allerede meget sparsomme) kontakt med ham. Han skriver ofte ting der ikke passer. Fx at min stedfar opsøger ham og generer ham konstant, så han vil ringe til politiet. Når jeg skriver til ham, at det altså ikke er min stedfar, bliver han utrolig sur. Den vrede lader han efter sigende gå ud over min farmor. Hun ringer ofte og er meget ked af min fars opførsel. Han kan også godt finde på at skrive ud af den blå luft, at jeg eller min mor er dårlige mennesker. Jeg bliver simpelthen så sur, når det sker, men han kan ikke forstå, hvad jeg siger, når jeg kommer med et modsvar. Det er som om, at han ikke er virkelighedsnær. Jeg synes han tager alt for mange af mine kræfter og derfor har jeg lyst til at bryde med ham endeligt. Jeg har gjort det nogle gange før. Men ofte skriver han, at så vil han ikke leve mere og jeg vil ikke have hans liv på min samvittighed. Han har tidligere været indlagt på psykiatrisk og har heller ikke noget netværk, der kan hjælpe ham udover mig, fordi han skubber alle fra sig. Min mor har heller ikke lyst til at hjælpe og min søster brød kontakten for cirka 5 år siden. Hvordan skal jeg håndtere et menneske, der forestiller sig ting, der ikke er sket, er aggressiv og virker truende i hans adfærd?
Pige/kvinde, 23 år

Svar fra rådgiver
Kære Cecillia
Mange tak for dit spørgsmål.
Jeg kan rigtig godt forstå dit dilemma.
Rigtig meget i dig fortæller at det er en alt for stor belastning for dig at have kontakt til din far. Det har du også handlet på nogle gange ved at bryde kontakten med ham.
Alligevel er du vendt tilbage, fordi du er bange for at få hans liv på din samvittighed.
Hvor er det en stor byrde du bærer på dine skuldre.
Du spørger egentlig også meget klart ”Hvordan skal jeg håndtere et menneske, der forestiller sig ting, der ikke er sket, er aggressiv og virker truende i hans adfærd”
Din far lyder meget syg. Alkoholdemensen kan udover hans hukommelse og vanskeligheder ved at huske hvad der rent faktisk er sket, også påvirke hans personlighed. For alkoholdemente og for demente generelt, forekommer det ofte at den aggressive side kommer til at fylde meget. Alkoholdemensen i sig selv, påfører skader på hjernen. Din far har tillige haft blodpropper som har givet ham yderligere hjerneskader.
Din far er meget hårdt ramt, så når du skriver at han ikke virker virkelighedsnær, er jeg sikker på, at det er sådan det er. Han er ikke i stand til at have en kommunikation som du og jeg kender. Han har ikke længere kapaciteten til at kunne have en almindelig dialog og komme frem til en forståelse sammen med dig om, hvad der er foregået. Det lyder til at han ikke har kunnet det i næsten hele din levetid. Jeg ved ikke hvad der er baggrunden for at han har drukket meget. Nogle forsøger at selv medicinere sig selv, hvor de i stedet havde haft brug for psykologisk eller psykiatrisk hjælp.
Udover at du er både vred og bekymret for din far, tænker jeg at du også føler et vist ansvar for din farmor, selvom det i virkeligheden er hendes eget ansvar at passe på sig selv. Hun kommer til at lægge endnu større byrder på dine skuldre ved at kontakte dig. Hun kan sikkert ikke selv rumme det hele.
Hun har brug for at tale med nogen om, hvordan det er at være pårørende/mor til en alkoholdement og hjerneskadet søn. Hun kan søge hjælp hos Alzheimerforeningen www.alzheimer.dk, som har rådgivning for pårørende. Hun kan desuden kontakte egen læge og undersøge om hun kan få en henvisning til psykolog. En 3. mulighed er, at kontakte det lokale Rusmiddelcenter med henblik på pårørende samtaler, hvis alkoholproblematikken stadig fylder meget. Det er vigtigt at din farmor sørger for at søge hjælp og aflastning andre steder end hos dig.
Med hensyn til din far lyder det til, at han kan være berettiget til at modtage bostøtte eller andet støttende tilbud i kommunen eller psykiatrien. Der vil han kunne få hjælp til at overskue hverdagen og have en person at tale med, når han synes livet er svært og uoverskueligt. Måske han allerede får hjælp, uden du helt ved hvilke muligheder der ligger i det. Jeg tænker at det vil være rart for dig at vide. Måske din farmor ved det.
Tilbage til det spørgsmål du rejser om, hvorvidt du skal bryde helt med din far.
Uanset om du vælger at bevare eller helt afbryder kontakten, vil det have en pris for dig. Lige nu tror jeg, det har den højeste pris for dig, at bevare kontakten i den form det har nu.
Alzheimer foreningen www.alzheimer.dk har også et tilbud til unge, som har forældre med demens. Jeg vil anbefale dig at gå ind på deres ungesite, hvor unge deler erfaringer. Desuden er der fakta oplysninger om hvad demens er og hvordan man evt. kan have en slags kontakt med vedkommende.
Din historie med din far handler desværre ikke ”kun” om at din far har en hjerneskade som følge af blodpropper i hjernen. Forud har der været et mangeårigt alkoholmisbrug, psykisk sygdom, aggressivitet og vold mod dig. Samtidig har du stået med bekymringen for, om din far ville tage sit eget liv, hvis du brød med din ham. En forfærdelig ambivalens at stå i, som har kostet dig meget i dit børne og ungdomsliv.
Jeg vil råde dig til at kontakte din læge med henblik på henvisning til psykolog.
Sideløbende synes jeg du skal undersøge om der findes BRUS i den kommune, hvor du bor på www.ungbrus.dkeller kontakte en af BRUS afdelingerne og få rådgivning om, hvilke muligheder der er i nærheden af hvor du bor. BRUS tilbyder både individuelle og gruppesamtaler til unge som er vokset op med misbrug.
Du er meget velkommen til at skrive her i brevkassen igen, hvis der er  mere jeg kan gøre
Mange hilsener fra
Bente
Behandler i BRUS
Bente, rådgiver hos BRUS