Kan tandlægen se at jeg har taget snus?
Hej, jeg har taget snus i et stykke tid nu og er bange for at tandlægen kan se det. Jeg vil ikke have at mine forældre finder ud af det fordi de vil blive mega sure på mig og skuffet. Jeg tror jeg har taget snus i omkring 3-4 måneder. Kan tandlægen se det?
Pige/kvinde, 15 år

Svar fra rådgiver
Hej Sofie.
Mange tak for dit spørgsmål. Det er rigtig godt at du stiller et spørgsmål, som jeg tror mange andre unge går og tænker på.
Jeg kan desværre ikke  svare på om tandlægen kan se, at du har taget Snus de sidste 3-4 måneder.  Det er du være nødt til at spørge en fagperson inden for tandlægeområdet om.
Du har helt ret i at brug af Snus over tid kan skade dine tænder. Snus kan medføre misfarvninger, og tandkødet kan trække sig tilbage, så mere af dine tænder bliver synlige. Det kan give isninger i tænderne, så det gør ondt når du får noget varmt eller koldt på. Når tandkødet har trukket sig tilbage, vokser det ikke frem igen, så det vil ikke være rart at leve med.
Du skriver ikke noget om hvorfor du har lyst til at bruge Snus. Bruger du det mon alene eller sammen med dine venner?
Jeg ved at nogle unge bruger Snus for at få tankerne lidt væk fra dagligdagens bekymringer, eller for at have følelsen af at være med, når kammeraterne fester. For nogen kan det være svært at sige NEJ TAK, hvis vennerne tager Snus. Jeg ved ikke om det er sådan for dig.
Nogen har desværre opdaget at de, uden rigtig at have lagt mærke til det, har fået brug for at bruge Snus flere gange om ugen, for at opnå den samme stemning eller befrielse fra trælse tanker. Det er det man kalder afhængighed. Mon du kender nogen i din familie eller vennekreds som er afhængig af Snus, stoffer eller alkohol. Hvis du gør, kan vi også hjælpe dig med det i BRUS. Se mere på  ungbrus.dk.
Lige nu er din største bekymring muligvis, at dine forældre skal få kendskab til at du bruger Snus. Du tænker at de vil blive både sure og skuffede over at du har gjort det. Du har muligvis ret, men jeg tænker, at de vil være endnu mere bekymrede hvis ikke de får viden om det, så de kan hjælpe dig. Som sagt ved jeg ikke hvad grunden er til, at du bruger Snus, men måske det hjælper dig i nogle situationer, hvor du ikke ved hvad du ellers skulle gøre.
Måske er der nogle ting derhjemme som er svært at være i. Nogle gange er det lettere at tale med en anden voksen end ens forældre, eks en venindes mor, en moster eller en lærer, hvis der er noget som er svært. Måske du skal overveje det? Måske du også skal fortælle dem at du bruger Snus.
Hvis du gerne vil have mere vejledning, eller gerne vil undersøge hvordan man kan få hjælp til at stoppe, findes der gratis hjælp til unge på Rusmiddelcenteret i alle kommuner.
Du kan også gå ind på www.netstof.dk og læse mere om hvordan Snus påvirker, og hvordan man kan få hjælp til ikke at blive afhængig af det.
Jeg vil ønske dig alt godt, og håber at du kunne bruge mit svar.
Du er meget velkommen til at skrive igen.
Mvh
Bente
Rådgiver i BRUS
Bente, rådgiver hos BRUS