Jeg har brug for hjælp
Min mor har altid haft stress problemer hun holder sine problemer til sigselv og nægter hjælp og så sprænger hun bare på et tidspunkt. Fra 2 dage siden bankede hun mig og fik en hjerne rystelse hun siger at jeg og min lille søster på 7 år bliver sent væk til et være sted hvor folk behandler mig være hvis jeg siger det til nogle, derfor er jeg bange og har holdt det til migselv, min mor siger undskyld og at hun aldrig vil gøre det igen men jeg er virkelig bange for hende nu har sovet hjemme hos en veninde siden det skete fordi er bange for at gå hjem igen. Hvad skal jeg gøre? Tror ikke jeg kan få mig selv til at ringe til politiet, jeg har heler ikke noget bevis at hun har Slået mig:(?
Pige/kvinde, 16 år

Svar fra rådgiver
Kære du.
Mange tak for dit spørgsmål her i BRUS Brevkassen.
Hvor er det godt du skriver, for det er slet ikke OK at du bliver slået af din mor, og at hun truer dig og din lillesøster med at blive sendt et værre sted hen, hvis I siger noget om det til nogen.
Jeg kan virkelig godt forstå at du er bange og usikker på hvad du skal gøre.
Du fortæller at din mor altid har haft problemer med stress, og at hun ikke har ønsket af få hjælp, men altid går med tingene selv. Det betyder at I aldrig kan forudsige hvornår hun kan eksplodere i vrede og frustration. I familier hvor en voksen er ramt af stress på en måde hvor aggressivitet ligger lige under overfladen, bliver det ofte sådan, at børnene hele tiden går og er på vagt, og prøver på at aflæse hvad de kan gøre for at undgå at den voksne ikke kan overskue, tingene og derfor kommer op i det røde felt. Det kan både være med psykisk vold i form af trusler om ting der kan ske, og med fysisk vold. Begge dele sker desværre hjemme hos dig. Du skriver det ikke direkte, men jeg tror desværre, at det er noget du og din lillesøster har levet med i rigtig lang tid. Undervejs har du sikkert haft tanker om at du selv har været skyld i nogle af episoderne. Som barn kommer man nemt til at tro at det er ens egen skyld, når de voksne reagerer voldsomt, for man har ikke mulighed og forudsætninger for at gennemskue hvad der sker. Nu er du ved at blive ældre og gør dig nogle tanker om, at vold ikke er normalt i en familie. Vold er også ulovligt, så du gør dig tanker om at du muligvis vil anmelde til politiet hvad der sker hjemme hos jer. Du er faktisk så bange at har sovet hos en veninde nogle dage og ikke tør gå hjem.
Du fortæller at du holder for dig selv at din mor slår dig, fordi du frygter at hun har ret i at du og din søster bliver sendt et sted hen, hvor I får det værre end nu. Det er sådan noget de voksne siger, når de godt ved, at de ikke er lykkes med at være overfor deres børn som de burde og inderst inde gerne ville. Den voksne kan derfor nemt blive bange for at kommunen vil sende deres børn væk. Jeres kommune vil gøre alt hvad de kan for at give jer den bedste hjælp, så ingen skal flytte.
I har alle sammen brug for hjælp. Din mor har brug for at få talt om hvordan hun har det indeni, og hvordan hun kan regulere de aggressive følelser hun har, så det ikke går ud over jer. I har både brug for at jeres mor får det bedre, så I kan opleve tryghed i jeres familie, og din søster og dig har brug for nogen at tale med.
Jeg vil derfor gerne opfordre dig til at tale med en voksen du har tillid til, og som kan hjælpe dig med at få hjælp der hvor du bor.
Det kan være din venindes forældre, en lærer, eller en anden voksen i din familie. Du skal ikke gå alene med de her ting, og jeg er samtidig klar over at det er en stor overvindelse af begynde af fortælle om hvordan det er derhjemme. Mange unge er bange for ikke at blive troet på, og måske du også skal forvente at de voksne du fortæller det til, lige skal høre det fra dig et par gange før de helt forstår hvad du siger. Mange børn og voksne er utrolig dygtige til at skjule hvordan tingene virkelig er, både af frygt, som du beskriver, men også fordi både børn og voksne synes det er skamfuldt når der er vold i familien. Måske ingen har opdaget noget før du fortæller det, og lige skal have mulighed for at fordøje hvad du siger.
Hvis du ikke er klar til at sige det til nogen du kender, kan du gå ind på Bryd Tavshedens hjemmeside www.brydtavsheden.dk og få nogle råd fra dem om hvad du kan gøre.
Det er også fint at ringe eller skrive til Børnetelefonen tlf. 116 111.
Begge steder kan du være anonym.
Her i BRUS brevkassen skriver vi sammen med mange børn og unge med forældre som ofte, eller indimellem drikker for meget alkohol, ryger hash eller bruger en anden form for stoffer. Vi ved at der procentvis er væsentlig mere vold i familier hvor den ene eller begge voksne er påvirkede af rusmidler. Måske du også kender til det?
BRUS findes i flere kommuner hvor børn og unge kan få hjælp. Du kan læse mere om hvor BRUS er på www.ungbrus.dk/. BRUS har både lokale samtale tilbud og en online gruppechat, hvor du kan skrive sammen med andre unge. Se gruppechatten her
Jeg vil ønske dig alt det bedste. Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis der er mere vi kan hjælpe dig med her i BRUS Brevkassen
De bedste hilsener fra Bente
Rådgiver i BRUS.
Bente, rådgiver hos BRUS