jeg hader min far
heg jeg er en pige på 12 år og jeg har hadet min far siden jeg var 6 år min mor og far er skildt men da jeg var lille og var hjemme hos ham drak han sig fuld og slog på mig han blev ved med at få nye kærester og dem han fik havde for det meste børn han gav de andre mad først og mig til sidst så jeg fik næsten aldrig noget at spise. Da jeg blev 6 år sagde jeg til min mor at jeg kunne vælge om jeg stædigvæk ville hjem til  min far en gang i mellem da var jeg ærlig og sagde endelig fra fordi jeg ikke kunne lide at være der den dag i dag hader jeg ham stedigvæk og ville ønske han var død har ikke sagt det her til mange kun min veninde som også har en dum far for hun forstår det hvad skal jeg gøre for ikke at tænke på ham håber i kan svare
Pige/kvinde, 12 år

Svar fra rådgiver
Kære pige
Hvor lyder det til at have været nogle hårde år du har haft.
Det er i sig selv svært når ens forældre bliver skilt. Derudover har du oplevet, at have en far som både har været fuld, og har slået dig. Når han har haft kærester, har du også oplevet, at han har gjort stor forskel på dig og hans kærestes børn.  Bl.a. fik du ikke nok at spise når du var hos ham.
Hvor var det godt du fik sagt fra over for at være der, og at din mor støtter dig i  at du ikke skal være sammen med ham.
Jeg taler med mange børn og unge. Flere fortæller om, at de ikke har kontakt med den forældre der drikker, og for nogles vedkommende har de ikke haft det gennem flere år, ligesom dig.
Alligevel kan de ikke lade være med at tænke på vedkommende. Mange fortæller, at de tænker på vedkommende hele tiden. Nogle fortæller om, at de på den ene side savner deres forældre, og stadig har et håb om, at vedkommende en dag vil undskylde,  hvordan de har behandlet deres barn. De håber at deres far, en dag vil fortælle, hvor meget han elsker sit barn, og  indser at han er nødt til at stoppe med at drikke, fordi han gerne vil være en god og kærlig far. Det kan være rigtig forvirrende, at man samtidig med håbet, går og forstiller sig hvordan, man vil/bør reagere når man får beskeden om at han er død. Nogle går også med tanker om, hvordan de selv kan slå vedkommende i hjel.
Du skal vide at du slet ikke er alene om at have de tanker, og at det er helt normalt.
I de unge grupper jeg har haft, er der af og til  unge som fortæller, at de ønsker den forældre død, som drikker for meget, og som har svigtet så mange gange. Hver gang der er én som fortæller om det, er der andre der udbryder :”Jeg troede jeg var den eneste der tænkte sådan, og jeg har sådan skammet mig over at tænke såden”
Flere har tanker om, at det bare ville være meget nemmere at kunne sige til kammeraterne, at deres far er død. Det er også meget nemmere, end at  gå og håbe.
Dit had til din far er som sagt helt normalt – Og helt vildt ubehageligt, for det gør jo, at du hele tiden husker på nogle ubehagelige ting der er sket.
Det er rigtig godt, at du har fortalt en veninde om dine tanker, og at du føler hun forstår dig.
Det er en god erfaring du har gjort dig.
Lige for tiden er du så fyldt af had og tanker om din far, så det ikke bare går væk af sig selv. Det kan man nemlig ikke selv få det til, når man går helt alene med det.
Jeg tror det allerbedste du kan gøre er, at tale med nogen om det. Det er supergodt at du har skrevet her i brevkassen, og at du taler med en veninde.
Jeg tror også det vil være en god ide, at du taler med nogle andre voksne om det.
Jeg synes du skal fortælle en lærer, en moster, eller en anden voksen som du har tillid til, om hvordan du har det. Det ville være super godt.
Derudover kan de hjælpe dig med at finde et sted i din kommune, hvor du kan tale med en som ved noget om, hvordan børn der er vokset op med alkoholmisbrug og vold har det.
Det kan f.eks. være at der findes BRUS i din kommune, eller at der et tilbud for børn og unge i Misbrugscenteret, hvor du enten kan tale alene med en voksen, eller være med i en gruppe med andre unge, som ved lige præcis hvordan du har det.
Jeg håber at du finder en voksen som kan hjælpe dig videre. Du kan gå ind på BRUS’ hjemmeside her og se om din kommune har en afdeling.
Du er meget velkommen til at skrive igen
De bedste hilsener fra
Bente
BRUS
Bente, rådgiver hos BRUS