Jeg er bekymret for min far.
Min far har ikke så mange penge. Jeg spurgte ham en dag vi skulle ud og stå på skøjter. Han sagde det havde han ikke råd til. Det koster 150 kroner. Han peger altid dyre biler ud. Og siger at han er bekymret om han kan betale husleje den næste måned. Er der noget jeg kan gøre?
Pige/kvinde, 12 år

Svar fra rådgiver
Hej med dig.
Mange tak for dit spørgsmål her i BRUS Brevkassen
Jeg kan rigtig godt forstå at du bliver bekymret for din far, når han fortæller at han ikke har 150 kr. til en skøjtetur og endnu værre – at han er bange for han ikke har penge til at betale sin husleje.
Jeg kan forestille mig at du bliver bange for at han lige pludselig ikke har noget sted at bo. Jeg har mødt andre børn og unge i BRUS som fortæller om, at de næsten hele tiden tænker på den forælder de er bekymret for. Det kan både være når de sidder i skolen, når de er sammen med venner, eller når de skal sove. Nogen fortæller eks. at de har ondt i maven eller har hovedpine, og har svært ved bare at være ubekymrede unge mennesker.
Du spørger hvad du kan gøre. Det kan jeg godt forstå du spekulerer på, for du vil gerne hjælpe din far.
Du kan desværre  ikke gøre så meget for at hjælpe din far med penge, men du kan sige til ham at du synes han skal rådføre sig med en voksen, i stedet for at fortælle det til dig.
Jeg vil også foreslå dig at fortælle en voksen om dine bekymringer for din far. Har du mon talt med din mor eller en lærer om det?
Her i BRUS Brevkassen svarer vi mest på spørgsmål som handler om, at forældre nogen gange drikker for meget alkohol eller bruger hash eller andre stoffer. De unge som stiller den type spørgsmål er meget ofte også bekymrede for deres forældre, eller har det svært med den måde deres forældre er på, når de er påvirkede. Måske du også kender til hvordan det der er, når du vælger at stille dit spørgsmål her i BRUS Brevkassen. BRUS har også en Chat, som er åben hver torsdag fra 18.00-21.00. Der er du meget velkommen til at chatte med en medarbejder, hvis det giver mening for dig.
Du finder chatten på www.ungbrus.dk. Her kan du også finde blogindlæg som er skrevet fra ung til ung.
Jeg vil ønske dig alt det bedste.
Mvh Bente
Behandler i BRUS
Bente, rådgiver hos BRUS