Jeg bliver slået
Hej, jeg bliver slået der hjemme, men ved ikke om jeg skal gå ud med det. Jeg har det svært i skolen, og bliver kaldt tyk, og bliver også slået der. Jeg er bange for at mine forældre bliver sure på mig, og slår mig mere hvis jeg går ud med det. Hvad skal jeg gøre?
Dreng/mand, 14 år

Svar fra rådgiver
Kære dig
Mange tak for dit spørgsmål. Det er rigtig godt at du skriver her i brevkassen og rækker ud efter hjælp. Du skal ikke gå alene med at du bliver slået. Du skriver at du bliver slået derhjemme og at du har det svært i skolen, hvor du bliver kaldt tyk og bliver slået. Det er på ingen måde i orden det du oplever, hverken derhjemme eller i skolen. I Danmark er vold mod børn og voksne ulovligt. Det er strafbart at udøve vold mod andre og det du oplever derhjemme, er på ingen måde normalt. Det er altid de voksnes ansvar når der bliver begået vold. Så det er ikke dig der gør noget forkert.
Jeg tænker at du må have det rigtig svært når du både oplever at blive slået derhjemme og i skolen og at du bliver kaldt tyk. Det er utrolig hårdt at blive udsat for sådan nogle ting, og man kan få det psykisk rigtig skidt når man udsættes for vold og mobning.
Det at du vælger at skrive her i brevkassen, viser mig at du har troen på at tingene kan blive anderledes. Men samtidig er du også bange for at dine forældre skal blive sure, hvis du fortæller det til nogen. Jeg forstår godt dine overvejelser om, hvorvidt dine forældre bliver sure og slår dig mere hvis du taler med nogen om det. Men jeg tænker du er nødt at at tale med nogen om hvordan du har det. Det er vigtigt at du ikke går alene med dine oplevelser, og at du får hjælp så volden og mobningen i skolen kan stoppe.
Er der andre der ved at du bliver slået derhjemme og i skolen? Har du søskende?
Er der nogen omkring dig som kan være god for dig at tale med? Det kan være en lærer eller en anden voksen som du kan betro dig til.
De kan hjælpe dig videre med hvor du kan få hjælp lige der hvor du bor.
Her i brevkassen skriver vi primært sammen med børn og unge, som oplever alkohol og stofmisbrug i familien. Er dine forældre mon påvirket at enten alkohol eller stoffer når de slår dig? Vi ved at risikoen for vold øges når forældre er påvirket af rusmidler eller alkohol. Det er ikke sikkert det er sådan for dig, men hvis rusmidler også fylder i din familie, er du velkommen til at tage kontakt til BRUS enten telefonisk eller skriftligt. Du kan se på hjemmesiden hvilke byer vi er i. I BRUS vil vi hjælpe dig med at finde ud af, hvilken hjælp du har brug for.
Jeg vil foreslå dig at du kontakter Bryd Tavsheden, som er organisation der specifikt hjælper børn og unge der oplever vold. De har både en chat, telefon og brevkasse. Se mere på deres hjemmeside www.brydtavsheden.dk
En anden mulighed er at kontakte Børnetelefonen på 116 111. Børnetelefonen har døgnåbent for telefonrådgivning og sms-rådgivning. De er vant til at tale med børn og unge som bla. oplever vold i hjemmet og du kan henvende dig anonymt.
Hos Børnetelefonen har de nogle personer som kaldes bisidder – det er en voksen der vil lytte og hjælpe dig med at finde den hjælp du har brug for. Bisidder kan deltage i møder og kan hjælpe dig med at få sagt de ting du gerne vil have sagt.
Jeg håber du har fået mod til at tage kontakt til en voksen, så du kan få den hjælp du fortjener.
Jeg håber det bedste for dig og du er velkommen til at skrive her i brevkassen igen.
De bedste hilser Hanne
Hanne, rådgiver hos BRUS