Hvordan passer jeg på mig selv
Jeg er virkelig dårlig til at passe på mig selv og sætte grænser!! Hvordan lærer jeg det?
Jeg har svært ved at mærke efter, hvad jeg selv har behov for, fordi jeg er vant til at tænke på alle andres behov først. Hvordan lærer jeg at lytte og stole på mig selv?
Hilsen Amalie
, 20 år

Svar fra rådgiver
Hej Amalie
Tak for dit gode spørgsmål. Det er et centralt emne du tager fat på, så tak for det.
Faktisk er det sådan, at rigtig mange af de unge vi møder i BRUS kæmper med præcis den problemstilling du peger på.
Du skriver at du har svært ved at mærke dine egne behov, fordi du har været vant til at tænke på alle andres behov først. Det fortæller mig, at du allerede har en fin forståelse af dit eget tanke- og reaktionsmønster. Du er derfor allerede nået langt i forhold til, at ville ændre på det.
Når du oplever, at det er svært at mærke dine egne behov, tænker jeg at det skyldes, at du simpelthen ikke er trænet i det. Du har brugt rigtig meget energi på at være opmærksom på hvordan andre omkring dig har det og hvad de evt. har brug for, så evnen til at se og mærke dig selv er blevet underudviklet. Det har skabt en ubalance i forholdet mellem dig selv og andre.
Denne ubalance vil som regel medføre en række udfordringer eller trivselsproblemer. Typiske eksempler herpå kan være: En lav selvværdsfølelse. En følelse af, at andres behov er vigtigere end ens egne. En tendens til at overbelaste sig selv, fordi man ikke får sagt fra i tide. Det kan være at man har svært ved at stole på egen dømmekraft og generelt oplever en utilfredshed med sig selv. Dette er blot eksempler, det kan være du oplever det på en anden måde.
Jeg tænker, det er vigtigt at du får skabt en god balance i forholdet mellem dig selv og andre for at du kan opnå en bedre trivsel generelt og en større tilfredshed med dig selv.
Men hvordan skaber du så denne balance?
Det er der ikke noget enkelt svar på da vejen derhen er individuel. Men der er dog nogle metoder du med fordel kan prøve.
Det første skridt.
Første skridt er, at blive klar over og forstå dit eget tanke-og reaktionsmønster. Den måde du tænker og reagerer på, hænger nemlig sammen. Når vi forstår sammenhænge, bliver det mere håndterbart og dermed lettere at se, hvad der kan ændres/gøres anderledes i forskellige situationer.
Du kan starte med, at lægge mærke til, i hvilke situationer, det er svært for dig at lytte til dig selv? Er det når du skal tage stilling til noget? Eller er det når nogen beder dig om en tjeneste eller hjælp til noget? Kommer du til at påtage dig mange opgaver uden at vide om du har lysten og overskuddet til det? Det kan vise sig på mange forskellige måder, det er derfor en god ide, at starte med at undersøge det nærmere.
Prøv også at spørge dig selv, hvad kan du egentlig godt lide at lave og hvad vil du gerne have i dit liv? I hvilke situationer har du det rart, føler dig rolig og godt tilpas? Oplever du at situationerne, hvor du føler dig godt tilpas fylder nok i dit liv? Skriv gerne situationer ned så du bedre kan danne dig et overblik over hvilke ting, det er vigtigt for dig, bliver en del af din hverdag. Du har nu dine egne guidelines som du kan gå i gang med at planlægge din hverdag ud fra.
Dernæst kan du prøve at give dig selv til opgave, at du ikke må påtage dig opgaver eller sige ja til en invitation før du har overvejet om du har lyst, tid og overskud.
Øv dig i at give dig selv tid til at lytte til dig selv, inden du siger ja til noget. Hvis du er typen der med et samme svarer ja til alt du bliver spurgt om, og synes det er svært at sige fra, vil jeg foreslå dig, i stedet at svare: ”Jeg undersøger det lige og vender tilbage til dig”. På den måde giver du dig selv lidt tid til at overveje og mærke efter, om du har lysten, tiden og det overskud der skal til. Det er helt okay at gøre. Prøv at lægge mærke til hvad dine venner og veninder gør i samme situation. Måske gør de noget du kan lære af?
Stol på din egen dømmekraft.
I virkeligheden er du startet på en proces, hvor du skal til at lære dig selv bedre at kende og derfor skal du afprøve forskellige strategier, for at finde ud af, hvad der virker som det rigtige for dig.
Selvom du har taget beslutningen om at blive bedre til at lytte til dig selv, sker det ikke lige med det samme. Det tager tid at bryde en gammel vane. Hav derfor tålmodighed med dig selv og stol på, at det er det rigtige du gør. I takt med, at du øver dig, vil det føles mere og mere naturligt og du vil blive mere fortrolig med din egen dømmekraft i forskellige situationer.
Der er mere støtte og hjælp at hente.
Du skal vide at du er meget velkommen til at kontakte din lokale BRUS afdeling hvis du har lyst til at tale mere om din situation. I BRUS tilbyder vi individuelle samtaleforløb, gruppeforløb og familiesamtaler. Vi har også en åben anonym chat hver torsdag kl. 18-21. Se mere på vores hjemmeside www.projektbrus.dk
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Held og lykke og de bedste hilsner fra Linda.
Linda, rådgiver hos BRUS