Hvad skal jeg?
Hej, jeg er en på 13. Jeg tror jeg er deprimeret og har angst, fordi at jeg føler jeg ikke er god nok og at jeg bare skulle forlade dette sted men så er der noget i mig der er bange for det men det er helt fint hvis det er nogen andre end mig der for mig til at gå. Men jeg ved det ikke helt, jeg har haft mange tanker om alt for meget, det er så gået ud over min hud og ved ikke helt, nogen gange er jeg fyldt med føelser men så efter er jeg bare helt numb. Ved ikke hvad der sker og det går mig bare på. Hvad skal jeg?
Non-binær, 13 år

Svar fra rådgiver
Kære Emma
Mange tak for dit brev. Det er rigtig godt at du skriver til os og søger nogle råd. Du skriver at du ikke føler at du er god nok, at du nogle gange føler at du bare skal forlade dette sted og at du har alt for mange tanker. Det lyder til at du har det rigtig skidt.
Der er mange unge der lige som dig ikke føler at de er gode nok og har triste tanker. Det er vigtigt at man ikke går selv med sådan nogle tanker.
Det er flot at du skriver her i brevkassen, det er første skridt til at du kan få det bedre. Det får mig til at tænke at der er et håb for at du kan få det bedre, og at du gerne vil have hjælp. Det er et godt udgangspunkt for at komme videre.
I BRUS har vi kontakt med mange børn og unge som oplevet at være triste og angste. For nogle hænger det sammen med at en eller begge deres forældre har et misbrug. Det skriver du ikke noget om i dit brev, men man kan godt både blive deprimeret og opleve angst, hvis ens forælder har et misbrug.
Der kan også være helt andre grunde til at man føler sig angst og deprimeret.
I første omgang er det vigtigt, at du får talt med en voksen om hvordan du har det. Du skal ikke gå alene med at have det sådan, og der er hjælp at hente.
Er der en voksen omkring dig som du har tillid til? Det kan være en lærer, en studievejleder eller en venindes mor. Sammen kan i finde ud af, hvilken hjælp der er der hvor du bor.
En anden mulighed er at ringe til børnetelefonen på telefon 116111. Børnetelefonen har åben alle dage året rundt. På helligdage har de åben i tidsrummet kl. 11.00 – 02.00 og på hverdage har de åbent kl. 9.00 – 02.00. Herudover har de på alle skoledage yderligere åbent kl. 07.00 – 09.00, dvs. i tidsrummet kl. 07.00 – 02.00.
Du kan også skrive i BRUS chatten som har åbent to gange om ugen mandag fra kl.10-12 og torsdag fra kl.18-21.
Du er også velkommen til at skrive i BRUS brevkassen igen.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
De bedste hilser fra Hanne
Rådgiver i BRUS
Hanne, rådgiver hos BRUS