hvad skal jeg gøre
Hej jeg kommer fra et hjem men alkohol i den seneste uge har mine forældre drukket ekstra meget føler jeg og de sover det meste af dagen og når de står op er der hurtigt et glad vin eller en øl i hånden.
Jeg er tit den “voksne” her hjemme for de er der ikke så tit til at gøre rent eller lave mad og de er der heller ikke til at hjælpe mig med mine lektier så er ret langt bagud i skolen i mange fag…
Hvad kan jeg gøre for at de måske vil skære lidt ned på det (det skal lige siges jeg har snakket med skolen og komunem om det)
Non-binær, 14 år

Svar fra rådgiver
Hej med dig,
Ja, jeg forstår godt at du stiller dette spørgsmål – ”hvad kan jeg gøre for at de måske vil skære lidt ned på det”. Det er da et rimeligt ønske fra dig til din far og mor, for at 2019 kan blive et anderledes og godt år for dig. Det må virkelig være frustrerende og trist for dig, at dine forældre dagligt vælger alkoholen til, sover rusen ud og i nogle perioder drikker ekstra meget, hvilket har konsekvenser for dig. Jeg får fornemmelse af, at dine forældre er meget fraværende både i dit liv og i familielivet. Det tyder på at dine forældre har en stærk trang til deres stof, alkohol og at de har udviklet afhængighed. Derfor er du oppe mod stærke kræfter, afhængigheden, hvilket er vigtigt for dig at huske på. For, jeg er sikker på at du gennem tiden har gjort mange ting og brugt al din opfindsomhed for at få din far og mor til at drikke mindre eller helt stoppe forbruget. Jeg gætter også på, at det ikke har haft den effekt, du havde håbet på.
Andre unge fortæller, at de har forsøgt sig med at sige: Jeg elsker dig… jeg hader jer …. Jeg gider ikke …. Vil du ikke nok …. uden at det har fået den tilsigtede effekt. Mange unge fortæller i BRUS, at det virkeligt er svært at trænge igennem og få forældre til at lytte og forstå, hvordan alkoholen påvirker dem i dagligdagen. Selv i perioder hvor der ikke bliver drukket, kan det være vanskeligt at få forældre til at lytte og forstå, måske fordi de ikke vil se problemet eller er flove og skamfulde.
Det virker som om, du har fundet nogle strategier til at klare hverdagens mest almindelige ting. Du fortæller, du ofte er overladt til dig selv, fordi dine forældre har travlt med at passe deres drikkeri med efterfølgende abstinenser. Når man er 14 år som du, skal al din energi og overskud gå til dit ungdomsliv med skole, venner og det som gør dig glad.
Mit råd til dig vil være:
– du skal forsøge at skærme dig så godt som muligt fra det usunde i relationen, hvilket er drikkeriet og de efterfølgende abstinenser. Det er helt ok at sige, jeg vil ikke snakke eller være sammen med jer, når I er fulde. Selvfølgeligt er det ikke sjovt altid at skulle opholde sig på sit værelse, så det er bestemt ikke nogen varig løsning.
– derfor vil det være godt at få andre til at hjælpe dig og aflaste dig. Mon du kender en voksen, som du kan betro dig til, enten fra din familie eller i det område I bor. Du har allerede snakket med nogen på din skole, hvilket er super godt. Det er vigtigt, at nogen kender til, hvordan du og I har det hjemme. Jeg forstår godt, du har svært ved at koncentrere dig om at lave dit skolearbejde og derved kommer bagud i fagene, desværre. Mon du kan få hjælp fra din lærer til at komme lidt i gang med lektier igen?
– hvis du bor i en kommune, hvor der f.eks. er BRUS, så søg kontakt til os. Vi vil meget gerne snakke med dig om de problemer du oplever hjemme, og BRUS har mulighed for at invitere din far og/eller mor med til en snak. Da du er under 18 år, skal dine forældre give tilladelse til at du søger hjælp. Du fortalte, at kommunen har du snakket med. Hvis det ikke er muligt at få tilladelse fra dine forældre, kan familierådgiveren hjælpe dig med at stille krav til dine forældre om, at du skal have hjælp. Hvis det er et stykke tid siden, du har talt med en familierådgiver, skal du bare henvende dig igen til familiecentret i din kommune.
Gå ind på BRUS hjemmesiden, der kan du se hvilke kommuner BRUS er i og finde kontaktoplysninger. Ring eller skriv til os, det kan du gøre uden tilladelse. Hver torsdag kl. 18 til 21 sidder der 2 medarbejdere fra BRUS i chatten, her er du også velkommen.
Du er mega sej, og tak for dit spørgsmål. Jeg håber, at du har mod på at holde fast i at gøre noget, for at få det bedre selv. Selvom det ikke lykkedes første gang du talte med skole og kommune, håber jeg du finder mod til at prøve igen.
Bedste hilsner
Lena
Lena, rådgiver hos BRUS