Hvad gøre jeg?
Hej, jeg er en pige på 13, jeg har sidst for tiden det virkeligt svært med angst, og har prøvet selvmord 3 gange før i tiden. Angsten gir mig en knude i maven der gøre vejrtrækning meget svært, og det får hele min krop til at ryste. Før i tiden har jeg prøvet selvskade, pga jeg troede det ville hjælpe mig, som det nu ikke rigtigt gjorde, så jeg stopppede med det, og nu har jeg været fri for det i snart et år- men efter jeg stoppede selvskade har jeg ledt efter andre måder at få angst følelsen væk, alkohol, cigaratter, ignorere alt og alle og bare ligge i min seng, kun stå op for at gå på toilet, jeg har prævet at sulte migselv fordi at jeg troede at mit udseende var problemet, og da de ting ik hjalp så meget, endte jeg med at prøve at tage livet fra mig. Jeg har snakket med mange psykologer gennem det sidste år eller to, men de hjælper på ingen måde. De har fortalt at jeg skulle prøve at kigge på de positive ting, eller bare “ikke gøre dumme ting”, i følge mig er det de dummeste de kunne sige, de ved også godt at jeg prøvede at tage livet fra mig så mange gange, men ignorerede det altid. Jeg skriver her fordi at jeg håber på at få noget rigtigt hjælp- for det meste til hvad der kan gøre angsten ikke så slem, og hvad jeg skal gøre når jeg nu står i den situation hvor jeg vil tage livet fra mig. Når der er nogen der svare, vil jeg meget gerne uddybe angst følelsen, og hvilke tanker den sætter igang, og hvad det nu mere præcist er for mig:)
Pige/kvinde, 13 år

Svar fra rådgiver
Kære du.
Hvor det dog lyder til at du har rigtig meget i dit liv der giver dig smerte. Du beskriver en angst der virkelig generer dig. Eks får du svært ved at trække vejret. Hvor er det flot at du har formået at stoppe med selvskade. Det må have krævet meget af dig. Det synes jeg er rigtig sejt.
Det lyder til at du kæmper med at udholde angsten og nogle gange forsøger at dulme den med alkohol, cigaretter, sult eller ligge helt ”død” hen i din seng. Du kæmper virkelig for at komme væk fra din smerte fordi den er så svær at udholde. Før i tiden har du også talt med psykologer, men du synes ikke rigtig det var til nogen hjælp. Jeg vil give dig ret i at det er svært at tænke positivt når man synes det hele er noget møg.
Du skriver ikke noget om hvordan din dagligdag er, og om du bor sammen med dine forældre eller evt. et andet sted, så det er lidt svært for mig at råde dig i hvad du kan gøre i din dagligdag, MEN…
Når du skriver til BRUS brevkasse fortæller det mig, at du stadig har et håb om, at dit liv kan blive bedre og at du gerne vil have hjælp. Det fortæller mig også at du stadig har kræfter til at kæmpe for at få et godt liv, og det synes jeg er rigtig sejt, og et rigtig godt udgangspunkt for at få det bedre.
Jeg kommer lige med nogle forslag til hvad jeg tænker du kan gøre for at komme til at tale med nogle voksne igen. Jeg tror du er klar til at give det en ny chance:
• Kontakt en voksen du kender. Det kan være en pædagog, en moster en lærer eller en anden voksen du måske kender. Måske en venindes mor?
• Ring til AngstTelefonen- på telefon 82 30 60 70, se mere på www.angstforeningen.dk
• Skriv i BRUS chatten og få hjælp. Chatten har åben mindst 2 gange om ugen.
• Ring til børnetelefonen tlf.116111. Børnetelefonen har åben alle dage året rundt. På søgne/helligdage har de åben i tidsrummet kl. 11.00 – 02.00 og på hverdage har de åbent kl. 9.00 – 02.00. Herudover har vi på alle skoledage yderligere åbent kl. 07.00 – 09.00, dvs. i tidsrummet kl. 07.00 – 02.00.
• Du er også rigtig velkommen til at skrive i BRUS brevkassen igen, hvor du kan uddybe lidt mere hvad det er der er så svært i dit liv.
I BRUS taler vi med rigtig mange børn og unge som har dårlige oplevelser med forældre eller andre, som har brugt alkohol, hash eller andre stoffer. Måske du også har nogle oplevelser med det, som du gerne vil fortælle om.
De bedste hilsener
Fra Bente
Behandler i BRUS
Hanne, rådgiver hos BRUS