Hvad gør jeg!
Hej jeg er 10 år og min far han drikker, han kan tage op til 4 glas i weekenden, og det gjorde mig bange og utryk. Og har brug for en eller anden og snakke med om det men ved ikke hvem??
Pige/kvinde, 10 år

Svar fra rådgiver
Kære Ronja
Tak for dit spørgsmål, hvor er det godt at du skriver til os og søger noget hjælp.
Det er rigtig svært at have en forælder der drikker og man kan blive ramt af mange forskellige følelser og som du skriver kan man blive både bange og utryg.
Der er heldigvis hjælp at hente, og du skal ikke stå alene med det.
Vi ved at er rigtig mange børn og unge som har svært ved at række ud efter hjælp, de går med det selv og tør ikke tale med nogen om det. Det er rigtigt fint at du gerne vil tale med nogen.
Du har skrevet til BRUS, og vi har afdelinger i 11 kommuner i Midtjylland hvor vi taler med børn og unge der vokser op i familier, hvor der er problemer med rusmidler.
Der sidder behandlere klar til at tage imod dig, og der er ikke en venteliste. Det er gratis at få samtaler, og du kan vælge at være anonym.
På vores hjemmeside www.ungbrus.dk kan du se hvilke kommuner vi er i, og telefonnumre på dem der arbejder i BRUS. Du er velkommen til at ringe, eller skrive en sms til en medarbejder.
Du kan også skrive en besked til en medarbejder på vores hjemmeside, og evt. skrive at du gerne vil ringes op, og så vil du blive kontaktet.
Du er også velkommen til at benytte vores chat hvor du kan chatte med en medarbejder fra BRUS. Du finder chatten på vores hjemmeside, og den er åben mandag fra kl.10-12 og torsdag fra kl.18-21.
Hvis du ikke bor i nærheden af en kommune hvor BRUS er tilknyttet, er du velkommen til at kontakte os alligevel, og så vil vi hjælpe dig videre med hvor du kan få hjælp der hvor du bor. Du kan også tale med din lærer eller en anden voksen om, hvilke muligheder der findes der hvor du bor.
Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål, du er altid velkommen til at skrive herinde igen.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
De bedste hilsner fra
Hanne, BRUS
Hanne, rådgiver hos BRUS