Flyt ud
Hej jeg er 19 år gammel. Jeg har en far, som drikker og jeg kunne godt tænke mig at flytte ud. Har i mulighed for at give nogle tips?
, 19 år

Svar fra rådgiver
Hej med dig.
Hvor er det godt at du rækker ud, og kontakter os her i Brevkassen.
Du skriver at din far drikker, og jeg ved at det kan være udfordrende at bo sammen med en forælder der drikker.
Det kan være du har været i det længe, og har gået med mange overvejelser om dine muligheder for at flytte.
Der kan være rigtig mange spørgsmål der presser sig på når man skal flytte hjemmefra.
Det kan være sådan noget som alle de praktiske ting du går og tænker på.
Men der er også alle de aspekter med hvordan det er for dig at flytte ud selv, hvordan vil din far reagere på det, hvordan jeres relation bliver fremover osv.
Det er naturligt at have lyst til at flytte ud, og overgange kan være svære i ens liv.
Nu ved jeg ikke om du har boet hos din far altid, og hvor meget du har været der eller hvad du har oplevet. Men vi ved i BRUS at der kan være nogle situationer og tanker som man kan have brug for at tale igennem med en anden.
Når vi fokuserer på den praktiske del, så er der flere ting der skal være styr på. Man kan søge boligstøtte, der skal betales indskud, man skal finde en relevant lejlighed osv.
Man kan få råd og vejledning om ovenstående ved sin studievejleder, hvis man er tilknyttet en ungdomsuddannelse.
Hvis man ikke går på en ungdomsuddannelse, kan man spørge på kommunen.
Man kan selv lave en beregning på borger.dk, på Beregn din boligstøtte (borger.dk) , hvor man kan se hvor meget man kan få i boligstøtte.
I nogle lejligheder er det muligt at søge om et indskudslån ved kommunen.
Det der måske også fylder for dig pt, kan være tanker om hvor meget kontakt du ønsker at have til din far fremover, og hvordan din hverdag bliver anderledes når du flytter hjemmefra.
Nogle har overvejet det længe inden de tør tage springet. Nogle kan opleve det som en kæmpe lettelse at flytte hjemmefra. Men der kan også komme nogle svære følelser. Måske er man vant til at hjælpe med mange ting derhjemme, og kan være bekymret for om ens far kan varetage de opgaver selv. Men det er ikke dit ansvar at hjælpe din far med disse ting. Det er hans eget ansvar.
Det er helt normalt at gå med sådanne overvejelser og at have bekymringer om fremtiden.
Men det er også sådan noget som man kan tale med en behandler i BRUS eller et lignende tilbud om.
Det er helt normalt at blive usikker på det med at flytte hjemmefra. Det er en stor ting og et nyt og spændende kapitel i dit liv. Har du måske en søskende eller en god ven, som har prøvet at flytte hjemmefra? Måske du kan søge noget støtte hos dem eller stille nogle af de helt specifikke spørgsmål, som du har? Det kan også være at du har en i din familie, en onkel, kusine, en morfar eller lignende, som kan hjælpe dig på vej.
Du kan overveje om du vil gøre brug af et tilbud i den kommune hvor du bor. Det kan være BRUS, eller lign.
Du er også meget velkommen til at række ud i vores anonyme SMS-chat på tlf. 22 49 68 38.
Du er selvfølgelig også meget velkommen til at skrive igen her i Brevkassen til os.
Jeg ønsker dig alt godt.
Mange hilsner
Stella – Behandler i BRUS.
stella, rådgiver hos BRUS