Gider ikke mere
Jeg Skriver her fordi jeg efterhånden ikke ved hvad jeg skal gøre. Jeg er en dreng på 15år som føler sig ulykkelig, ensom og fyldt med problemer. Min far har i mange år drukket rigitgt meget men nu drikker han så meget at min mor og jeg ikke kan holde det ud. Hvis ikke han drikker er han rastløs og sur på mig hele tiden , og når han drikker bliver min mor ulykkelig og ked af det, nogle gange bliver hun så ked af det at hun enten har flyttet eller holdt sig væk fra huset i lang tid for at komme væk. Jeg er startet på efterskole hvilket heller ikke går særligt godt, sikkert fordi at jeg ikke har nogen selvtillid eller selvrespekt. Folk respekterer mig ikke, de slår mig og jeg føler mig sjældent velkommen. ligesom på min gamle skole hvor jeg til sidst blev mobbet så meget at jeg ikke var i skole halvdelen af tiden. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre længere, Jeg føler mig ulykkelig lige meget hvor jeg er henne, og jeg lære aldrig at respektere mig selv. Jeg forstår ikke hvorfor jeg er i den her situation, jeg ved med mig selv at jeg er et godt og venligt menneske der kun vil folk det bedste, men aligevel står jeg her og er løbet fuldstændig tør for livsglæde. Hvad kan jeg på gøre for at blive glad og komme videre i mit liv?
Dreng/mand, 15 år

Svar fra rådgiver
Kære 15. årig dreng,
I din sidste sætning udtrykker du et ønske om at blive glad og komme videre i dit liv. Hold fast i dette ønske uanset, hvordan andre omkring dig opfører sig. Du har haft mange dårlige oplever både hjemme og i skolen, forståeligt at det har drænet din energi og glæde. Du føler dig alene og ulykkelig.
Dit år på efterskole skal blive godt for dig.
Du skriver så fine ting om dig selv ”jeg ved med mig selv, at jeg er et godt og venligt menneske, der kun vil folk det bedste”Husk din fine sætning om dig selv på dage, hvor du ikke mærker dit selvværd. Det vidner om gode værdier, og at du er en betænksom og kærlig dreng.
”Hvad skal jeg gøre …..”, du gør det helt rigtige, at dele dine bekymringer og svære følelser med andre her i brevkassen, tak for det. Med dit indlæg, viser du faktisk en begyndende selvrespekt.
Mange unge fortæller, at de gik længe alene med den svære beslutning om ”at åbne op” og tale med andre. Det er naturligt at skulle samle mod, at tanker og forestillinger rumsterer i hovedet, inden man tør prøve. Langt de fleste fortæller efterfølgende, at de bliver lettet, når de først har fortalt andre om, hvordan de har det, og hvad der sker derhjemme. En af barriererne kan være; pinligt at andre får indblik i, hvordan vi har det i min familie. Husk på, det er dine forældres ansvar både familiens og din trivsel. Du har skrevet som titel på dit indlæg “gider ikke mere”. Betyder det, at du kender til selvmordstanker? Hvis ja, skal du tage fat i en voksen med det samme.
Selvom det kan være svært, vil jeg opfordre dig til, at du viser dit brevkasseindlæg til en lærer på din efterskole. Jeg er sikker på, at din lærer på skolen vil hjælpe dig med at få det bedre både på efterskolen og hjemme. Det er et godt tidspunkt, nu hvor din dagligdag er på skolen. Din lærer kan hjælpe dig med at komme nogle skridt videre med din trivsel. Du har været udsat for vold, det skal der tages hånd om.
Skolen har en naturlig kontakt til dine forældre – jeg gætter på, at der snart vil være skolehjemsamtaler på efterskolen. Det vil være betydningsfuldt for din lærer at vide, hvordan du har det, og hvordan alkoholen fylder i din familie, og hvilke konsekvenser det har for dig. Udgangspunktet for denne snak med dine forældre og dig, kunne være din trivsel på efterskolen og din trivsel, når du er hjemme på weekend og ferie. Hvad skal dine forældre være opmærksomt på, for at det er rart for dig at være hjemme, så du kan slappe af og lade op. Nogle af de problemer du oplever med klassekammerater har tydeligvis en sammenhæng med det, du har oplevet hjemme.
Du har mødt megen bøvl og grænseoverskridelser, og prisen for dig har været, ensomhedsfølelse, holdt udenfor, manglende energi og livsglæde. Det er en naturlig konsekvens af, at du har oplevet en far som fjerner sig fra dig ved at drikke alkohol, og som forsøger at løse sine problemer med flasken; en mor som ikke magter at hjælpe sig selv eller dig – hun går fra problemerne. Du fortæller så præcist, at stemningen hjemme hele tiden er højspændt eller trykket, uanset om alkoholen er på eller ej. Mange fortæller, at det ofte er værre med stemningen i ikke drikkende perioder, end når beruselsen er der. Man kan ikke regne ud, hvordan reaktionerne bliver, man tilpasser sig som barn eller ung, så der ikke bliver ballade. Min erfaring er, at der i familier, hvor alkoholen fylder på den dårlige måde, ikke bliver talt om det kaos og den utryghed, der opstår grundet alkoholen og den medfølgende adfærd hos de voksne. Der skal være en anledning til at begynde disse snakke. Anledningen i din familie kunne blive dit efterskoleophold og trivsel.
Gå ind på projektbrus.dk og hent inspiration og høre andre unge fortælle. Hvis du er på efterskole i en kommune hvor BRUS er, kan du let tage kontakt, du er velkommen. Find kommunerne på hjemmesiden.
Hver torsdag kl. 18 til 21 har BRUS en chat åben, her er du velkommen til anonymt at chatte med en BRUS medarbejder.
I Danmark kan alle borgere modtage gratis alkoholbehandling.
Mange hilsner
Lena
Lena, rådgiver hos BRUS