Far Problemer
Hvad kan man gøre når ens Far råber og skriger af en og siger jec skal skride hjem til min mor og at han ikke gider at se eller høre på mig mer, jeg har prøvet at snakke med ham og det har min mor også men han høre ikke efter
Pige/kvinde, 12 år

Svar fra rådgiver
Kære Helena
Mange tak for dit spørgsmål
Hvor er det godt du skriver. Det du oplever, skal du ikke gå alene med, og når du skriver her i BRUS Brevkassen viser du også andre som oplever det samme, at de ikke er alene.
Hvor må det være ubehageligt for dig at din far, som er en voksen mand og som skulle være den der passer på dig, råber og skriger og fortæller dig at han ikke vil se eller høre på dig mere.
Jeg kan forestille mig at du bliver rigtig ked af det, og også rigtig bange.
Både du og din mor har prøvet på at snakke med ham om det, men han har ikke hørt efter på en måde, så han ændrer sin måde at være på overfor dig.
Du skriver ikke hvad din far er blevet sur over. Måske noget du har sagt eller gjort, som han ikke synes om.
ALLE børn og unge kommer til at sige eller gøre noget som deres forældre ikke synes om,
OG det giver ikke din far ret til at reagere som han gør. Det er ham der er den voksne og skal bevare roen.
Du skriver ikke noget om hvordan din far i øvrigt er. Måske du har valgt at stille dit spørgsmål her i BRUS Brevkassen som er for børn og unge der har forældre som tager for meget alkohol, hash eller andre stoffer, fordi du selv kender til det i din familie.
Når din far ikke ændrer sig, er det måske fordi han nogle gange er påvirket af et rusmiddel.
Jeg kan ikke vide det, men det kunne godt være grunden til, at han ikke er til at tale med.
Du spørger hvad man kan gøre.
Det er rigtig godt at du fortæller din mor om det. Bliv ved med det.
Jeg synes også du skal tale med en anden voksen som du kan lide at tale med. Det kan ex være en lærer eller en pædagog du kender. Det kan også være en nabo eller en af dine veninders mødre, en voksen du har mødt til sport eller lignende. Jeg er sikker på de gerne vil høre hvordan du har det.
Desuden tænker jeg også, at det vil være det bedste for dig at sætte besøgene hos din far på pause for en tid. Du skal ikke udsættes for at blive talt ned til på den måde.
Det skal være din mor der fortæller ham det enten ved at ringe eller skrive til ham. Det vil være for svært for dig at fortælle ham, at du ikke er tryg ved at være der. Derfor er det din mor der som den voksne skal fortælle det, og uden hun møder ham face to face. Det vil bare optrappe konflikterne.
Vi ved fra andre børn og unge at det er rigtig svært at bestemme sig for ikke at se sin forældre i en periode.
Både fordi man savner vedkommende, men meget ofte også fordi man kan være bekymret for, hvordan ens forældre har det, når man ikke er der for dem. Jeg ved ikke om det er sådan for dig, men sådan er det for mange. I BRUS fortæller vi altid vores børn og unge, at det ikke er dem kan eller skal hjælpe de voksne. De voksne skal selv gøre hvad de kan og evt. hente hjælp de steder man kan få hjælp til problemer i sit liv.
Jeg håber at dette er et svar du kan bruge.
Ellers må du meget gerne skrive igen. Du kan også skrive i BRUS Chatten som har åbent hver torsdag mellem 18.00 og 21.00. Du finder chatten på www.ungbrus.dk
Mvh Bente /rådgiver i BRUS
Bente, rådgiver hos BRUS