Far drak men kom i behandling
Hej
Min far havde et alkoholmisbrug indtil jeg blev 10 år, og så kom han på afvænning.
Jeg har altid været glad for at han stoppede, men da jeg blev ældre, så blev det hårdt at tænke på, hvordan det var dengang…
Hvad fik ham til at vælge flasken frem for sin familie? Jeg har sidenhen haft om social arv i skolen, hvilket har gjort mig nervøs for at blive som ham, da jeg har truffet nogle dårlige og ufornuftige valg, som pejer i den retning… og nogle undersøgelser viser at alkoholisme kan være arveligt…
Jeg ved ikke hvordan jeg skal leve med mine fejl og minderne fra dengang. Nogle gange ønsker jeg bare at få hukommelsestab og glemme ALT fra dengang. Jeg føler mig alene og magtesløs. Hvad skal jeg dog gøre?
Pige/kvinde, 15 år

Svar fra rådgiver
Hej Mathilde
Mange tak for dit brev. Det er rigtig godt du skriver, i stedet for at gå alene med dine tanker.
Jeg kan godt forstå at du er glad for at din far fik stoppet med sit misbrug af alkohol. Ingen børn skal leve med, at deres forældre drikker for meget. Dejligt at han er stoppet MEN du oplever, lige som andre med dig, at sindet og kroppen bliver ved med at huske hvordan det var, når din far valgte flasken fremfor dig og din familie. Når man indtager for meget alkohol, er man ikke i stand til at tage vare på sine børn på den måde, børn har brug for. Det er helt normalt at erindringer om, hvordan det var at være i en familie med alkoholmisbrug, kommer lidt i bølger. Nogle oplevelser er så smertefulde at de ikke er til at udholde, og da er vi som mennesker indrettet med fortrængningsmekanismer som hjælper os når det bliver for svært. Senere i livet kan erindringer dukke op i små bidder, når vi er klar til at begynde at arbejde med det.
Jeg kan godt forstå at du stiller spørgsmålet om, hvorfor din far valgte flasken fremfor sin familie. Han ved det muligvis ikke selv, men kan sikkert bedre svare på hvad der fik ham til at vælge flasken fra. Måske det havde noget at gøre med hvordan han gerne ville være far. Hvis du har lyst kan du spørge ham en gang.
Du fortæller, at du grundet den sociale arv, er bekymret for om du bliver ligesom din far, og at du har truffet nogle ufornuftige valg i dit liv. Jeg gætter på at det er nogle valg du har truffet under påvirkning af alkohol.
Du har helt ret i at forskningen peger på, at der er større risiko for selv at udvikle et misbrug, hvis man er vokset op med misbrugende forældre. OG den gode nyhed til dig er, at sådan behøver det absolut ikke at gå. Du har selv rigtig stor indflydelse på hvilken vej du vælger. Jeg ved ikke hvordan det har været for din far, men et alkoholmisbrug kan udvikles bl.a. på baggrund af vanskeligheder ved at håndtere svære følelser, som i stedes søges dulmet med alkohol. En konsekvens af det har været, at han ikke har kunnet hjælpe dig når du havde det svært.
Nogle  unge fortæller at de oplever at begge forældre er fraværende når den ene part drikker. Den ikke drikkende kan være dybt optaget af hvordan hun kan få misbruget stoppet, praktiske ting omkring børnene, bekymring for børnene og sig selv osv. Men trods gode hensigter, oplever børnene den ikke drikkende som fraværende. Børnene føler sig helt alene og oplever at de kun kan stole på sig selv.
Jeg kan kun gætte på om det har været sådan hos dig, og tilbage står du med følelsen af, at være helt alene og afmægtig overfor alle minderne fra dengang, samt selvanklagerne når du ikke synes du lever op til dine ideer om hvordan du gerne vil være.
Du spørger hvad du skal gøre. Jeg tænker at du skal gøre lige netop det du har gjort ved at tage initiativet til at skrive her i BRUS Brevkassen. Dit spørgsmål bliver læst og genkendt af mange andre unge, og det er vejen frem for jer at tale med nogen om hvordan I har det, og har haft det.
Måske du har en lærer, en venindes mor, eller en anden voksen du vil kunne tale med. Jeg er med på at det kan kræve lidt tilløb at turde vise den tillid til et andet menneske. Måske er det fint for dig.
En anden mulighed kan være individuelle samtaler med en rådgiver eller i en gruppe sammen med andre unge, som har erfaringer som ligner dine.
Du er meget velkommen til at kontakte en BRUS afdeling www.ungbrus.dk som kan hjælpe dig med at finde et tilbud hvor du bor, eller kontakte Rusmiddelscenteret i din kommune. De  kan guide dig videre.
Du er også velkommen til at skrive igen her i BRUS Brevkassen.
Bedste hilsener fra
Bente
Rådgiver i BRUS
Bente, rådgiver hos BRUS