Fælelsesløs
Hej.
Jeg skriver fordi jeg har haft det meget dårligt på det sidste. Jeg er mentalt og fysisk udmattet og magter ikke noget. Det er meget svært for meget at åbne op omkring det til nogle fordi jeg har social angst så jeg holder det bare inde. Jeg føler mig tom indeni og følelsesløs og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg prøver at åbne op til nogle at mine venner men jeg har det så dårligt at jeg virkelig ikke magter.
Non-binær, 17 år

Svar fra rådgiver
Kære Salima
Mange tak for dit brev. Det er rigtig godt at du skriver og søger råd, det er første skridt til at få det bedre.
Når man oplever at have det meget dårligt i en længere periode med mentalt og fysisk udmattelse, så er det vigtig at søge hjælp.
Du skriver, at du har meget svært ved at åbne dig op omkring din situation fordi du lider af social angst, og at du har forsøgt at tale med dine venner, men at du ikke magter det. Det er et rigtig fint skridt at du nu i første omgang åbner op anonymt. Du skal ikke stå alene med dine problemer, der er hjælp at hente.
Det lyder til at du igennem længere perioder har gået og holdt inde med dine problemer, men at nu er det blevet for meget og din psyke reagerer ved at du oplever udmattelse, følelsesløs og tomhed. Det er vigtigt at tage disse signaler alvorligt, som du gør ved at skrive her.
Der er en del unge der lider af angst og det er rigtig ubehageligt, men der findes hjælp til behandling af angst. Når jeg læser dit brev, får jeg en forståelse af at din sociale angst står i vejen for at du kan søge hjælp til de problemer du kæmper med.
Jeg tænker på hvor længe har det været sådan? Er der nogle voksne omkring dig der ved hvordan du har det? Ved dine forældre det? Har du været ved din læge?
Ud fra det du skriver ved jeg ikke om du udover at have problemer med social angst, har andre problemer du tumler med. Måske er der nogen i din familie der har problemer med rusmidler? At vokse op i en familie med rusmiddelproblemer kan give angst.
Du skriver at det er rigtig svært for dig at åbne omkring tingene, men det er vigtigt at du får talt med nogen som kan hjælpe dig videre i processen til at få det bedre. Det kræver mod at tale om sine problemer, men det hjælper at tale med nogen.
Er der en voksen omkring dig som du har tillid til? Det kan være en lærer, en studievejleder eller en venindes mor.
Sammen kan i finde ud af, hvilken hjælp der er i den kommune hvor du bor. Du kan også ringe til Angst telefonen, se nummer på www.angstforeningen.dk
Hvis du tænker at BRUS, som er et tilbud til børn og unge der vokser, op i familier med rusmiddelproblemer kan hjælpe dig er du også velkommen til at kontakte os. Du kan se på hjemmesiden hvilke kommuner vi er i, og her finder du også vores telefonnumre. Du er også meget velkommen til at skrive igen i brevkassen.
Du kan også chatte med BRUS hver mandag fra kl. 10-12 og torsdag mellem kl. 18-21, uanset i hvilken kommune du bor. Her er du meget velkommen, dog er der sommerferielukket for chatten i juli måned, men vi åbner igen den 3. august.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
De bedste hilser fra Hanne, BRUS
Hanne, rådgiver hos BRUS