Faderen til mine børn drikker
Min eksmand er tørlagt alkoholiker. Han er nu begyndt at drikke igen. Han er god til at lyve og fortæller mig at han godt kan drikke uden at være alkoholiker igen. Mine børn er hos ham hver anden weekend, og bekymre sig og fortæller at deres far drikker meget med ny kæreste, noget de kun har oplevet de seneste 5-6 måneder. Også når de køre bil.
Jeg bekymre mig for at der sker børnene noget eller de dårlige beslutninger han kan tage mens børnene er hos ham. Mine børn er 10 og 12 år.
Jeg er ikke interesseret i at de ikke ser deres far, men at jeg trygt kan sende dem på weekend.
Pige/kvinde, 38 år

Svar fra rådgiver
Kære mor til 2 børn på 10 og 12 år.
Mange tak for dit brev. Du beskriver en problematik som er genkendelig for flere af BRUS Brevkassens læsere, det gælder såvel børn som voksne.
Det er rigtig fint at dine børn har fået taget mod til sig, og fortalt dig om hvordan far, som ellers er tørlagt alkoholiker, er begyndt at drikke sammen med sin nye kæreste, når børnene er på samvær. Det har krævet meget af dine børn at fortælle dig om det, da de sandsynligvis kan have bekymringer om hvorvidt de må se far igen, hvis du får det at vide. Nu overskygger bekymringerne om hvad der kan ske, når far og kæresten er berusede imidlertid mere. Det er i sig selv skræmmende at være sammen med påvirkede voksne i almindelige hverdagssituationer. At han er begyndt at køre med dem i bilen, når han er påvirket er endnu mere skræmmende. Børn skal ikke være sammen med personer der er påvirkede af alkohol, og det er vigtigt at du anerkender dem for at have modet til at fortælle dig om deres oplevelser, så du får mulighed for at passe godt på dem, indtil far er klar igen.
Jeg kan rigtig godt forstå dit dilemma. Du vil gerne at dine børn fortsat ser sin far, men du prioriterer også højt at det skal være trygt og sikkert for dem at besøge ham.
Din højeste prioritet skal være børnenes tryghed og sikkerhed. Du skal fortælle ham at jeres børn er utrygge ved at besøge ham lige nu. Måske han vil diskutere hvor meget eller hvor lidt han indtager. Det er dybest set ikke interessant, så gå ikke ind i den diskussion. Det der er afgørende er, at fortælle ham at børnene lige nu ikke er trygge ved at besøge ham, at børnene har oplevet både ham og kæresten påvirket, og at de ydermere har oplevet ham påvirket, når han kører med dem i sin bil. Deres oplevelse står ikke til diskussion.
Jeg vil anbefale dig kontakte Familieretshuset for at få råd og vejledning til, hvordan  du evt.  stopper samværet indtil han igen kan holde sig ædru. Du skriver ikke noget om hvorvidt samværsordningen er lavet i samarbejde med Familieretshuset. I givet fald kender de allerede sagen.
Har Familieretshuset ikke tidligere været involveret, er det op til din eks mand selv at kontakte dem, hvis han er uenig i din beslutning.
Jeg ved, at det vil være grænseoverskridende for dig at tage dette nødvendige skridt, og at det er en krævende opgave både at stå som mor og ekspartner, hvor tilliden er brudt, og gerne skal genoprettes.
I BRUS tilbydes hjælp til dine børn, hvor de kan tale med en voksen om hvad det er de har stået/står i, og i nogle tilfælde vil det være muligt at tilbyde børn et gruppe forløb, hvor de kan møde andre børn som oplever præcist det samme. Dine børn har brug for at tale om hvad de har oplevet, ligesom de også vil  have brug for at tale om deres bekymring for hvordan far har det , når de ikke er sammen med ham.
Der vil også være mulighed for fælles samtaler med dig og dine børn. Du kan se på www.ungbrus.dk i hvilke kommuner BRUS tilbuddet findes. Findes BRUS ikke i din kommune, vil jeg foreslå dig at kontakte det lokale rusmiddelcenter, som kan guide dig videre til et tilbud der matcher din situation.
Skriv endelig igen, hvis vi kan være behjælpelige.
Jeg vil ønske dig og dine børn alt det bedste.
Mvh Bente
Rådgiver i BRUS
Bente, rådgiver hos BRUS