Er det min skyld?
Min far er ofte ked af det og drikker mange øl. Jeg får tit skæld ud. Min far har lige været i behandling. Jeg har tænkt på, om det er fordi, jeg er uartig, at han drikker for meget? Kan børn få voksne til at drikke?
Pige/kvinde, 13 år

Svar fra rådgiver
Kære du
Mange tak for dit brev.
Det gør mig ondt at høre at din far ofte er ked af det og drikker for mange øl. Det i sig selv må være svært for dig at være i. Ovenikøbet får du nogle tanker om hvorvidt det kan være din skyld at han kommer til at drikke for meget, fordi han skælder ud, og måske beskylder dig for ting du ikke har gjort eller har haft til hensigt at forstyrre ham med.
Jeg vil gerne understrege så kraftigt jeg overhovedet kan:
Det er ALDRIG børnenes skyld hvis en voksen drikker for meget.
Det er til enhver tid den voksne som alene bærer ansvaret for om han/hun vælger at drikke for meget alkohol, når vedkommende bliver overvældet af stærke følelser som tristhed, sorg, vrede, ensomhedsfølelse eller måske glade følelser. Den voksne har altid ansvaret, også selvom man har en teenager i huset som ikke altid lige gør det som de voksne ønsker 🙂
Desværre er det sådan, at personer som ikke har erkendt deres afhængighed, ofte kommer til at give livsomstændigheder eller andre personer skylden for at de kommer til at drikke for meget.
I BRUS har jeg mødt en del børn og unge som føler skyld over at forældrene drikker. Det skyldes både at forældre desværre nogle gange giver dem skylden, men også at børnene i deres behov for at forstå hvorfor den voksne fravælger dem til fordel for alkoholen, drager den konklusion at det er deres skyld/ansvar at den voksne drikker. Det er aldrig børnenes ansvar at sørge for at en god stemning i hjemmet, og for at alle har det godt. Det er alene de voksnes.
Det er rigtig fint at du skriver her i Brevkassen. Jeg tænker på om du mon har talt med nogle voksne om hvad der sker hjemme hos jer. Det kan være en lærer, en klassekammerats forældre, din mor eller måske en af dine venner. Jeg tænker det vil være rigtig vigtigt for dig.
I BRUS kan man skrive her i Brevkassen, chatte i en gruppe hver torsdag aften, eller komme til samtale alene eller sammen med andre unge. På www. ungbrus.dk kan du se om BRUS findes i din kommune. Hvis ikke, er du meget velkommen til at ringe eller skrive til BRUS, så vil vi hjælpe dig med at finde et tilbud der hvor du bor.
Jeg vil ønske dig alt godt og skriv gerne igen
Bedste hilsener fra Bente
Rådgiver i BRUS
Bente, rådgiver hos BRUS