Corona
Har i gode råd til hvordan man holder ud at være sammen med sine forældre i så lang tid uden pauser? Når en eller begge to drikker..
, 20 år

Svar fra rådgiver
Hej med dig.
Mange tak for dit spørgsmål.
Du rejser en problematik, som du desværre deler med rigtig mange børn og unge i denne tid.
Alle familier er rigtig udfordret ved, pludselig at skulle tilbringe så meget tid sammen, og det er så absolut en ekstra udfordring, når den ene, eller måske begge forældre ofte er fulde, eller måske påvirket af stoffer.
Det er rigtig hårdt at mærke, at forældrene i situationen, ikke har evnen til, at være der for én på, den måde man har brug for.
Flere børn og unge fortæller desværre, at situationen er vendt på hovedet, så det er dem, der skal tage hånd om tingene derhjemme, så der bliver købt ind og lavet mad, og passet små søskende som ikke er i skole. Sådan var det måske også før Coronakrisen, men nu bliver det bare endnu tydligere.
Du spørger, hvordan man kan holde ud at være sammen uden pauser.
Jeg tænker, at det netop er vigtigt at du tager dig de pauser, du har mulighed for.
Det er heldigvis en mulighed, at gå en tur i det dejlige vejr.
En jeg har talt med, som også bor sammen med fulde forældre, fortæller at hun spiller brætspil online med sine venner. En anden prøver at lære sig at spille guitar, og prøver i det hele taget at udfordre sig selv på at prøve nogle kreative ting af, som vedkommende har drømt om at gøre “en dag”.
Vedkommende fortæller, at hun forsøger at gøre nogle ting som giver hende glæde, for det har hun fortjent.
Andre fortæller at de er begyndt at hjemmetræne, inspireret af nogle film på You Tube. Nogle begynder at løbe små ture.
Noget der giver dem en følelse af at gøre noget godt for sig selv, i stedet for at lade deres humør være afhængig af, hvordan andre opfører sig.
I en presset situation kan det  være svært at få ideer, men med lidt øvelse kan det måske alligevel komme.
Jeg ved, udfra det du skriver, ikke så meget om hvordan dit netværk iøvrigt er, og om I bor flere søskende sammen med dine forældre.
Hvis I gør, så prøv at tale med hinanden om, hvordan I kan støtte hinanden, og om I evt. kan fortælle  den af jeres forældre som er mest ædru, hvordan det opleves at være sammen med fulde forældre.
Har du mon nogen i familien/vennekredsen du kan Skype med, eller måske gå en tur med, og få lidt luft, og en snak om hvad der går dig på.
Måske der er en, du kan bo hos nogle dage. Det må man gerne benytte sig af. Der er heldigvis ikke udgangsforbud.
Det er bare rigtig fint du skriver her, for du skal vide, at rigtig mange andre går med de samme spørgsmål og udfordringer som dig.
I tiden frem til påske har vi  ekstra åbent i BRUS CHATTEN.
Vi har åbent 2 gange om dagen de fleste hverdage. Der skal du også være rigtig velkommen til at skrive, så vi kan vejlede dig mere konkret i netop den situation du står i. Der sidder en BRUS behandler klar til at chatte med dig, og du kan gøre det helt anonymt.
Skriv endelig her eller på Chatten. Du skal vide at du ikke er alene.
De bedste hilsener fra
Bente
BRUS
Bente, rådgiver hos BRUS