Bange
Min mor når hun fuld tager hun tøj af mig og gir dildo og slår mig i mens jeg siger stop og græder hun giver mig i håret og skubber mig os
Pige/kvinde, 12 år

Svar fra rådgiver
Kære du
Hvor er det godt du skriver
Og hvor kan jeg godt forstå at du er bange. Jeg tror du har været bange rigtig mange gange, hvor du har haft lyst til at sige noget til nogen, men du har ikke turdet før nu, og har måske heller ikke vidst hvor du skulle sige det.
Nu har du fået mod til at fortælle det her i Brevkassen og det er rigtig sejt af dig.
Jeg ved fra andre unge, at det kan være rigtig svært at fortælle om hvordan det er, når den forælder man elsker, og som skulle passe på en, drikker sig fuld og gør ting mod en, som man bliver rigtig ked af og bange for. Vi ved fra andre unge at de kan være bange for at sige det til nogen, fordi de er bange for hvad der så sker.
Det din mor gør mod dig må man ikke gøre mod sine børn. Når hun er fuld, tager hun tøjet af dig og bruger dildo på dig. Desuden slår hun dig og river dig i håret og stopper ikke, selvom du græder og siger stop. Det din mor gør mod dig er ulovligt. Vi ved at unge ikke altid ved at det er ulovligt hvad forældrene gør mod dem, men inde i hjertet kan man mærke at det er forkert. Det er det du kan mærke.
Selvom man i sit hjerte kan mærke at det er forkert det den voksne gør, kan man tænke at man selv er skyld i det der sker og skamme sig over det. Sådan føler mange af dem vi møder i BRUS.
Det er ALDRIG børnene og de unges skyld. Det er altid de voksnes ansvar at de gør det de gør. Børnene kan heller ikke hjælpe dem med eks at stoppe med at drikke sig fuld. Det er der andre voksne som skal hjælpe dem med, ex nede på Rusmiddelcenteret.
Du spørger ikke direkte om hvad du skal gøre, men jeg vil alligevel prøve at skrive lidt om hvad jeg tænker.
Det er så sejt at du har skrevet her i BRUS Brevkassen. Det er lige netop derfor vi har en brevkasse, så unge som oplever det du gør, kan skrive ind.
Noget du også kan gøre, er at skrive i vores BRUS chat, som har åbent hver torsdag mellem 18.00 og 21.00. I chatten kan du skrive med en BRUS rådgiver helt anonymt. Her kan du fortælle lidt mere og få ideer til hvad du kan gøre.
Jeg synes bestemt ikke du skal gå alene med alt det der sker når din mor er fuld. Jeg tænker på om du mon gerne vil fortælle det til en lærer eller en anden voksen du kender. Det kan være svært lige at vide hvor man skal begynde, men du kan starte med at sige at du ikke har det godt derhjemme fordi din mor nogle gange er fuld. Du kan også sige at der sker nogle ting som ikke er rart, og at du gerne vil fortælle om det, når du er klar til det. Så har læreren pligt til at finde ud af hvordan de kan hjælpe dig og i din kommune.
Hvis din mor vil, kan hun også få hjælp.
Som nævnt er du meget velkommen til at skrive her i Brevkassen igen, eller i BRUS Chatten. Jeg nævner også lige brydtavsheden.dk og https://erduokay.dk/  som nogle steder du også kan skrive til.
Jeg håber rigtig meget at du får noget hjælp. Der er ingen der har fortjent at være i det som du er i.
Venlig hilsen
Bente/Rådgiver i BRUS
Bente, rådgiver hos BRUS