HÆJLP!!!
Hej
Jeg kommer fra et hjem med alkohol, og kan ikke holde at bo hjemme mere. Men da jeg er 17 er det bare ikke lige at flytte hjemfra har de sidste to dage siddet på gaden, det meste af dagen…. der er godt nok mulighed for at lave en § 107. Men ved at min sagsbehandler ikke hvil hjæle. da jeg kun er 17 og igen det ikke bare lige håber lidt at du/i har nogle idér
vh E
Pige/kvinde, 17 år

Svar fra rådgiver
Kære E,
Godt du gør noget – skriver til brevkassen for at få hjælp. Vejen er – at gøre noget – små skridt. Jeg vil forsøge at give dig nogle ideer, der forhåbentligt kan inspirere dig til at komme lidt videre i den usikre situation, du befinder dig i.
En 17. årig pige, som dig, skulle bruge al sin energi på at folde sit liv ud, både personligt, relationelt og fagligt, og have en tryg base at vende hjem til for at lade op til næste dag. Tilsyneladende bruger du det meste af din energi på at overleve i en hverdag der er usikker og endda kaotisk. Du peger på årsagen til at det er blevet sådan. Alkoholen er i din familie på den dårlige måde, som har en lang række konsekvenser. Dette sker desværre i mange familier. Du er ikke ene om at have en far eller mor, som drikker al for meget, hvilket er ødelæggende for trivslen i familien. Særligt for børnene og et ungt menneske som dig, som skulle bruge energien på at skabe en god fremtid. At det er blevet uudholdeligt for dig, vidner om, at alkoholens konsekvenser er store, og at der ikke er nogle voksne tæt på, som hjælper dig.
At sidde på gaden det meste af dagen må være ensomt og hårdt. En nødstrategi, der kan bruges kortvarigt, du skal søge hjælp!
Du har en sagsbehandler, som ikke vil hjælpe dig, skriver du. Gad vide hvad det betyder. Har sagsbehandleren viden om hvad der sker hjemme hos dig eller er I gået skævt af hinanden?
Her er mine ideer og forslag til dig:
Du har selv mulighed for at lave en underretning til kommunen, omkring forholdene hjemme, når der er børn under 18 år. Kommunen er forpligtet på at undersøge sagen. Typisk vil dette være samtaler i familiecentrets modtagelse, for at finde ud af, hvilket behov der er for hjælp og støtte i familien og særligt til dig. På din kommunes hjemmeside kan du finde digital formular, underret eller søg på underretning – bekymring for et barn.
Mange kommune har et ungdomscenter, som står parat til at hjælpe dig. Kontaktoplysninger finder du ligeledes på din kommunes hjemmeside.
I Aarhus kommune, kan du ringe på dette telefonnr. 89405200. Ungdomscentret er beliggende på Skanderborgvej 156, 8260 Viby. Hvis du bor i en anden by – er jeg sikker på, at Aarhus kan hjælpe dig med at finde frem til nærmeste ungdomscenter. Du kan også møde personligt op i tidsrummet 12-17.
Den sociale vagt har telefonnr. 87133755. Kan kontaktes alle dage i ugen mellem kl. 16 og 24. Den sociale vagt hjælper akut og kan rådgive og hjælpe med at få kontakt til andre foranstaltninger.
BRUS er bestemt også en mulighed for dig. Vi vil gerne støtte dig til at finde rette hjælp. Vi har fokus på dig og din trivsel. Er du i tvivl om, hvad næste skridt skal være, kan vi sammen finde ud af dette. Hver mandag og torsdag kan du chatte med BRUS medarbejdere, se BRUS’ hjemmeside. Du kan også ringe eller skrive til os i BRUS. Vi er i 11 kommuner, forhåbentligt i nærheden af dig. Kom gerne.
Tusind tak for din brev E, håber at du går videre med et og andet.
Bedste hilsner
Lena
Lena, rådgiver hos BRUS